Facebook indexeert geluk
Onderzoekers in dienst van het social network bekeken twee jaar lang de anonieme status-updates van 100 miljoen Amerikaanse gebruikers en zetten de resultaten in een geluks-index; de Gross National Happiness Index.
Amerikanen worden gelukkig van de nationale feestdag Fourth of July, Thanksgiving en Halloween. Dagen dat er een beroemdheid sterft, zoals Heath Ledger of Michael Jackson, zorgen voor een trieste stemming. Zo blijkt uit de index.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaHet idee is geaccepteerd in de sociale psychologie: een woordkeuze vertelt iets over de stemming van een persoon. En volgens Facebook geldt dit zeker ook voor een status-update, of een tweet op Twitter, waar mensen in 420 karakters (in het geval van Facebook) of 140 (Twitter) beschrijven wat ze doen en hoe ze zich voelen.
Volgens de onderzoekers geven de updates goed weer hoe een persoon zich die dag heeft gevoeld, in vergelijking met andere dagen. Maar de onderzoekers zouden bijvoorbeeld ook kunnen meten hoe iemand interacteert met vrienden. Volgens onderzoeker, Adam Kramer is de index zelfs een eerste stap in de heroriënta-tie van het gevoel van eigenwaarde van de Verenigde Staten... Lange tijd is immers alleen de economische gezondheid van de VS gemeten. Maar met geld koop je geen geluk, aldus Kramer. Het wordt dus tijd voor nieuwe data op dit gebied.
Ook Google doet data-onderzoek naar de emotionele gesteldheid van gebruikers, maar volgens Facebook zijn hun bronnen rijker dan de zoekopdrachten van Google: bij Facebook gaat het immers om relaties tussen Facebookgebruikers, waarbij je prima kunt volgen hoe die relaties groeien en veranderen in de loop van de tijd.
Mensen laten meer van zichzelf zien op een social network dan bij een zoekopdracht, aldus Facebook. En waar Google de verkregen data gebruikt om hun zoek-logaritmes zo efficient mo-gelijk te maken, wil Facebook met name weten hoe en waarom mensen vrienden worden, en blijven.
Volgens James W. Pennebaker, psychologieprofessor aan de Universiteit van Texas at Austin , moet je wel oppassen om niet te diep in iemands hoofd te kruipen: ‘In de toekomst zou je kunnen zien hoe hele groepen mensen zich voelen, waar ze allemaal onzeker over zijn. Best eng als je het vanuit een overheids-perspectief bekijkt, maar nog veel enger als je het bekijkt vanuit een marketing-perspectief.’
Bron: NY Times
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid