Dove-onderzoek: schoonheidsideaal kwelt vrouwen


Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van het beautymerk Dove - in samenwerking met Harvard University - onder 3.200 vrouwen over schoonheid.
Het onderzoek toont aan dat vrouwen het huidige schoonheidsideaal te eenzijdig vinden. Zeventig procent van de ondervraagde vrouwen vindt dat het onrealistische schoonheidsbeeld dat wordt neergezet in de media en reclame niet haalbaar is voor de 'gewone' vrouw.
De Nederlandse vrouw is ervan overtuigd dat de maatschappij van vrouwen verwacht dat ze voortdurend aan hun uiterlijk werken. De afgelopen jaren is de mogelijkheid om iets te veranderen aan het uiterlijk sterk toegenomen en deze mogelijkheid wordt door vrouwen ook meer en meer benut. Zo zegt bijvoorbeeld 1 op de 5 Nederlandse vrouwen al dat ze een cosmetische ingreep overweegt. Hierin is Nederland nog relatief nuchter. Zeker in vergelijking met Brazilië, waar maar liefst 54 procent van de vrouwen een ingreep overweegt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe schoonheidsdruk die vrouwen voelen wordt versterkt door het eenzijdige schoonheidsbeeld in de media, melden de onderzoekers. Het overgrote deel van de Nederlandse vrouwen is van mening dat op tv en in de tijdschriften alleen de aantrekkelijkste vrouwen getoond worden. Vrouwen zijn het met dit beeld niet eens. Zo zegt 75 procent dat ze zou willen dat er een gevarieerder beeld wordt gegeven van schoonheid in de media. Opvallend is dat de jongere generatie (vrouwen tot 30 jaar) hier uitgesprokener over is dan oudere vrouwen. In het algemeen zijn vrouwen van mening dat fysieke kenmerken niet bepalen of iemand mooi is, maar dat het vooral gaat om de persoonlijkheid.
Dove roept media en maatschappij op om de kijk op schoonheid te verbreden. Meepraten kan op www.tijdvoorechteschoonheid.nl.
Het onderzoek is gebaseerd op een telefonische enquête die wereldwijd gehouden is onder 3.200 vrouwen in 10 verschillende landen (Argentinië, Brazilië, Canada, Frankrijk, Italië, Japan, Nederland, Portugal, Engeland en de Verenigde Staten).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid