Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit is het effect van #NoBraDay op borstkanker awareness

Een awareness-campagne rondom een serieus ziektebeeld met een seksuele ondertoon.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tekst: Kevin Lamers*

13 oktober was het in Nederland. De dag is ooit in het leven geroepen om awareness te creëren voor borstkanker: " encourages women everywhere to go without their bra to raise awareness for breast cancer and the challenges that those with it faces." Buzzcapture vroeg zich af wat het effect is van de campagne en of de campagne niet zijn doel voorbij streeft. We duiken de data in om te meten wat het daadwerkelijke effect van de campagne is.

related partner content for mobile comes here

Het gaat hier namelijk om een awareness-campagne rondom een serieus ziektebeeld met een seksueel tintje. Tenminste zo wordt de dag vermoedelijk door velen gezien. Zou dit daadwerkelijk zo zijn, of draagt bij aan de acceptatie van het ziektebeeld onder Nederlanders?

Het effect van een campagne meten in een monitoringstool

Om te meten wat het effect van de campagne is stellen we een uitgebreide zoekvraag samen. Daarbij stellen we de vraag op welke manier Nederlanders op sociale media een bericht hebben geplaatst waarbij ze refereren naar . Het zou kunnen gaan om , maar ook om , , ‘no bra day’ of ‘geen bh dag’. Alle mogelijke vormen worden ingevoerd en vervolgens selecteren we berichten uit Nederland. We willen immers weten in hoeverre Nederlanders mee hebben gedaan aan de thema-dag die in het leven is geroepen voor meer awareness rondom borstkanker.

De resultaten van de awareness-campagne in Nederland

Wat blijkt? We onderzoeken eerst hoeveel berichten er zijn gevonden op die betrekking hebben op de thema-dag zelf. Het lijkt te gaan om enkel 711 berichten. Heeft een goed doel of organisatie de dag geclaimd? Geen enkele organisatie lijkt de dag geclaimd te hebben. Er verschijnen berichten dat zou draaien om de awareness van borstkanker bij vrouwen. In hoeverre wordt de dag daadwerkelijk geassocieerd met borstkanker? In totaal gaan 7,11% van alle berichten over over borstkanker, het gaat hier om 51 berichten.



Borstkanker awareness door ? De uitkomst

Om daadwerkelijk te kijken of effect heeft gehad op borstkanker awareness, bekijkt Buzzcapture de inhoud van de daadwerkelijke berichtgeving over borstkanker tijdens .

Vrijwel geen enkele vrouw postte een foto zonder BH. Wat werd er wel gepost? De 51 berichten zijn grofweg in te delen in drie categorieën. We lichten ze uit door middel van quotes.

1. "Dit is de beste dag van het jaar voor alle mannen! Waar blijven de foto&;s?"
2. " voegt helemaal niets toe aan awareness voor borstkanker"
3. "Wisten jullie dat eigenlijk voor awareness voor borstkanker is?"

Wordt er meer gesproken over borstkanker?

Zou er desondanks het missen van de schakel tussen NoBraDay en borstkanker-awareness wel meer gesproken worden over borstkanker dan normaal? Nope. Wat wel opvallend is dat de discussie over borstkanker online groot is. Per dag worden gemiddeld bijna 200 berichten geplaatst die te maken hebben met de ziekte.

Zouden influencers dan iets zinnigs gezegd hebben over de dag?

In dezelfde monitoringstool selecteren we het onderwerpen en vervolgens filtert Buzzcapture op groepen die invloed hebben op de mening van een groot deel van de bevolking. Bijvoorbeeld BN’ers: hebben zij iets zinnigs gezegd?

Niet echt…



Nee.

Zeker niet.

Heeft bijgedragen aan meer bewustzijn rondom borstkanker in Nederland? Ik betwijfel het.

*Kevin Lamers is Global Content Strategist - Buzzcapture 

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in