Overslaan en naar de inhoud gaan

De 16 stappen bij het ontwikkelen van een campagne met digitale coupons

Eenvoudiger te distribueren en te verwerken dan de printcoupons.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waarom digitale coupons?
Hoewel er voor de klassieke coupon steeds minder belangstelling bestaat, zijn ze al sinds jaar en dag bekend bij het Nederlandse publiek. Alleen al om die reden is digital couponing kansrijk voor Mobile Marketing toepassing.

related partner content for mobile comes here

Digitale coupons zijn als marketingmixinstrument een stuk eenvoudiger aan te maken, te distribueren en te verwerken dan papieren coupons. Daar komt nog bij dat digitale coupons cross mediaal inzetbaar zijn via meerdere mediaplatforms, waardoor ze een veel groter effectief bereik kunnen krijgen dan hun papieren evenknie.

Wanneer digitale coupons?
Iedere onderneming heeft wel iets aan te bieden. Dat is tenslotte wat een onderneming doet. Digitale coupons inzetten wordt echter pas interessant als buiten het gewone assortiment iets extra’s aangeboden kan worden. Iets uitzonderlijks, iets speciaals, waarvan gevoeglijk aangenomen kan worden dat de consument voor die aanbieding meer dan gewone belangstelling heeft en direct besluit op de aanbieding in zal gaan.

Dat kan van alles zijn:

  • een korting of prijsverlaging,
  • iets meer dan gebruikelijk,
  • een cadeautje,
  • een verrassing

De digitale coupon is vooral een promotioneel actie-instrument, waarmee (tijdelijk) meer aandacht voor een product, dienst of merk gegenereerd wordt met de bedoeling de omzet/omloopsnelheid te vergroten en/of de naams- merkbekendheid.

Hoe komt een campagne met digitale coupons tot stand?
Een digitale coupon aanmaken is met enige vaardigheid zo gedaan. Waar het op aan komt is het plan wat er aan ten grondslag ligt. Zonder plan géén of zelfs een negatief resultaat. Zo hoort een digitale coupon deel uit te maken van een groter geheel aan marketingcommunicatie activiteiten.

Plan
De belangrijkste stappen in het couponplan- en uitvoeringsproces:

1) Stel vast wat met de couponactie bereikt moet worden
2) Stel vast wie de doelgroep is die met de couponactie bereikt moet worden
3) Stel vast waar de doelgroep zich bevindt als de coupon wordt waargenomen
4) Stel vast welke overige ondersteunende media nodig zijn om de doelgroep te bereiken
5) Stel vast hoe en waarmee (met welke media connector(s): weblink, QR code, AR) de ingezette media cross mediaal ingezet kunnen worden en elkaar versterken
6) 
Stel vast welk budget beschikbaar is om het plan tot succesvolle uitvoering te brengen
7) 
Stel vast welke ondersteunende media (middelen) geschrapt moeten worden zodat het budget overeenkomt met de gestelde doelen
8) Stel vast wanneer en hoelang de campagne loopt

9) Produceer de coupon 
10) Start test met referentiegroep, evalueer, stuur bij op grond van testresultaat
11) Start campagne
12) Controleer en meet de voortgang en conversie
13) Stel campagne tussentijds eventueel bij op grond van meetresultaten/reacties
14) Einde campagne
15) Relay connectors naar andere actuele informatie
16) Evalueer het resultaat mede op basis van de meetresultaten
 

De digitale coupon is meerdere opzichten superieur aan de klassieke papieren uitknipcoupon. Desondanks blijft digital couponing vooral een creatief- en doeproces waar meer bij komt kijken dan aanvankelijk wordt gedacht.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in