Daling bestedingen publieke radiozenders in 2004
Dat blijkt uit de publicatie Radio in beeld 2005 van Telmar/Het Media Instituut.
De daling bij de publieke zenders komt op het conto van 3FM, dat de bestedingen met 26 procent zag dalen. Bij de commerciële zenders zijn Radio 538, Arrow Rock Radio en Classic FM de grootste stijgers als het gaat om de bestedingen. Van de nieuwkomers na de frequentieverdeling van 2003 haalde Radio Veronica de meeste bestedingen binnen. De bruto bestedingen van Radio 10 Gold, Yorin FM en Sky Radio 101 FM daalden. Net als bij de luistercijfers was ook bij de bruto bestedingen Radio 538 de grootste zender.
Een vergelijking van de netto en bruto radiobestedingen van alléén de landelijke zenders biedt een indicatie van een gemiddeld kortingspercentage. De verstrekte kortingen in de radiomarkt blijken flink op te lopen. Het Media Instituut berekent voor 2001 een verschil van 33 procent in netto en bruto radiobestedingen, in 2002 gaat het om 36 procent en in 2003 om 43 procent.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe gemiddelde kosten per GRP (op basis van luisterdichtheid personen 10+) voor de grote publieke en commerciële zenders samen, daalden in 2004 ten opzichte van het jaar ervoor met 9 procent (na inflatiecorrectie). Bij de Ster-zenders gaat het om een stijging van 3 procent en bij de commerciële radiostations om een daling van 14 procent.
Uit een analyse van het luistergedrag naar luisterplaats in september/oktober 2004 blijkt dat vrouwen voornamelijk thuis luisteren (72%), terwijl bij mannen het werk (35%) en de auto (15%) belangrijke luisterplaatsen zijn. In de leeftijdscategorie 20-49 jarigen wordt er even vaak thuis als op het werk geluisterd (41%); de 50+-ers luisteren vooral thuis naar de radio (81%). De cijfers voor de totale populatie 10+: thuis (60%), werk (26%), auto (12%), elders (2%).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid