Overslaan en naar de inhoud gaan

Daling bestedingen publieke radiozenders in 2004

De landelijke publieke radiozenders hebben in 2004 de (bruto) reclamebestedingen met 5,5 procent zien dalen naar 112,5 miljoen. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de publicatie Radio in beeld 2005 van Telmar/Het Media Instituut.
De daling bij de publieke zenders komt op het conto van 3FM, dat de bestedingen met 26 procent zag dalen. Bij de commerciële zenders zijn Radio 538, Arrow Rock Radio en Classic FM de grootste stijgers als het gaat om de bestedingen. Van de nieuwkomers na de frequentieverdeling van 2003 haalde Radio Veronica de meeste bestedingen binnen. De bruto bestedingen van Radio 10 Gold, Yorin FM en Sky Radio 101 FM daalden. Net als bij de luistercijfers was ook bij de bruto bestedingen Radio 538 de grootste zender.

related partner content for mobile comes here

Een vergelijking van de netto en bruto radiobestedingen van alléén de landelijke zenders biedt een indicatie van een gemiddeld kortingspercentage. De verstrekte kortingen in de radiomarkt blijken flink op te lopen. Het Media Instituut berekent voor 2001 een verschil van 33 procent in netto en bruto radiobestedingen, in 2002 gaat het om 36 procent en in 2003 om 43 procent.

De gemiddelde kosten per GRP (op basis van luisterdichtheid personen 10+) voor de grote publieke en commerciële zenders samen, daalden in 2004 ten opzichte van het jaar ervoor met 9 procent (na inflatiecorrectie). Bij de Ster-zenders gaat het om een stijging van 3 procent en bij de commerciële radiostations om een daling van 14 procent.

Uit een analyse van het luistergedrag naar luisterplaats in september/oktober 2004 blijkt dat vrouwen voornamelijk thuis luisteren (72%), terwijl bij mannen het werk (35%) en de auto (15%) belangrijke luisterplaatsen zijn. In de leeftijdscategorie 20-49 jarigen wordt er even vaak thuis als op het werk geluisterd (41%); de 50+-ers luisteren vooral thuis naar de radio (81%). De cijfers voor de totale populatie 10+: thuis (60%), werk (26%), auto (12%), elders (2%).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in