'Dagbladcampagne Rabobank versterkt imago en voorkeur'
Dat blijkt uit onderzoek van Synovate in opdracht van Cebuco. Tien dagen achter elkaar – de vijf dagen voor en vijf dagen na het Kerstweekend – plaatste de bank 1/1 pagina’s in de landelijke dagbladen. Cebuco liet onderzoeken wat het effect van deze campagne is geweest. De bank is tevreden over de gewenste imagoverbetering en de gestegen overweging en voorkeur voor het merk.
Met maar liefst tien verschillende advertenties wilde Rabobank zich profileren als de bank met ideeën. Ruurd Jansen, bij Rabobank verantwoordelijk voor communicatieonderzoek, legt uit: ‘We wilden met de campagne een statement maken en laten zien wat je met de coöperatieve opvatting kunt bereiken. Vanuit de gedachte “Werken aan de economie” zijn uit de breedte van de bank cases opgehaald, bijvoorbeeld over: hoe je jongeren kunt helpen met geld om te gaan, innovatie en mobiel bankieren.’ Zo presenteerde de bank in december elke dag een ander wapenfeit of idee.
Synovate onderzoek
Synovate onderzocht de ontwikkeling van de merkoverweging en natuurlijk de bijdrage van dagbladen aan de campagne-effecten. Synovate deed drie metingen: een 0-meting op de dagen voorafgaand aan de campagne, een meting halverwege (1-meting) en een meting direct na afloop (2-meting). Het onderzoeksbureau nam per ronde ruim 500 online interviews af onder Nederlanders van 20 tot 60 jaar.
Uit het onderzoek is gebleken dat Rabobank op veel imagoaspecten is gegroeid. Er was een positief effect van de campagne op de imagoaspecten ‘betrokken’, ‘innovatief’ en ‘staat dicht bij me’. Het effect op de imagoaspecten bleek halverwege de campagne het hoogst. Alle merkwaarden stonden er aan het eind van de campagne sterker voor.
Onder de frequente lezers van de ingezette dagbladen groeit Rabobank met name op top-of-mind bekendheid, spontane bekendheid en merkvoorkeur. Daarnaast groeien vrijwel alle imagoaspecten sterk bij de 1-meting. Aan het eind van de campagne waren er significante verbeteringen op stellingen als ‘is betrokken’, ‘is toonaangevend’, ‘heeft duidelijke standpunten’, ‘is innovatief’, ‘staat dichtbij me’ en ‘loopt voorop bij nieuwe ontwikkelingen’.
Onder de bereikte lezers groeiden de voorkeur voor Rabobank en de overweging om voor de bank te kiezen. Stephan van Velthoven, onderzoeker van Synovate: ‘Dit is bijzonder, want een toenemende voorkeur na één campagne zien wij zelden.’
Olaf Croon, directeur Cebuco: 'Dit zijn mooie resultaten die aantonen dat de rol van de dagbladen in het effect van de campagne groot is geweest.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid