Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenvertrouwen voorbij dieptepunt

Het vertrouwen van consumenten in de economie en de eigen portemonnee lijkt het dieptepunt voorbij te zijn, maar de stemming blijft laag.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van afgelopen week onder gemiddeld 55.800 respondenten per dag. De inflatie baart consumenten meer zorgen. De meerderheid ziet de btw-verhoging deze maand al terug in de prijzen. Een op de zeven heeft vanwege de btw-verhoging aankopen vervroegd.

related partner content for mobile comes here

Consumenten vinden nog altijd dat de economie er niet goed voorstaat: 66 procent van de ondervraagden noemt de economische situatie matig tot zeer slecht. Maar de stemming verbetert wel ten opzichte van het voorjaar. Dat geldt ook voor de financiële situatie. Ruim de helft (52%) verwacht er de komende zes maanden op achteruit te gaan, maar de somberheid neemt wel af. Hoewel het dieptepunt in het vertrouwen voorbij lijkt, voorziet het ING Economisch Bureau nog niet dat consumenten nu massaal de portemonnee gaan trekken.

Consumenten noemen werkloosheid en inflatie als grootste economische problemen. Vanaf voorjaar 2011 begonnen consumenten zich steeds meer zorgen te maken over de werkloosheid. Die opmars is nu gekeerd door een toename van de prijszorgen. Dat is opvallend, meent ING, want normaal gesproken in een matige economie neemt de inflatie af en de werkloosheid toe. Dat is nu anders. Dat komt onder andere door de hoge brandstofprijzen en door de verhoging van de btw per 1 oktober van 19 naar 21 procent. Daardoor gaat de inflatie juist omhoog.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in