Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Consument weet weg naar geschillencommissie’

Consumenten stappen bij een conflict over een product of dienst steeds gemakkelijker naar een geschillencommissie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Algemeen Dagblad op grond van het zojuist uitgekomen jaarverslag van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken. Consumenten die vorig jaar bij één van de 32 geschillencommissies hun beklag deden, kregen in vier van de tien gevallen gelijk. De ondernemer trok ook vier op de tien keer aan het langste eind.

related partner content for mobile comes here

Wanneer de consument een conflict met een ondernemer heeft, dat niet in onderling overleg oplosbaar is, kan hij naar een geschillencommissie gaan voor een bindende uitspraak. Dit kost de consument geen of weinig geld. Het duurde vorig jaar gemiddeld vijf maanden voor er een uitspraak kwam. Het is de bedoeling dat terug te brengen tot drie maanden.

In 2005 legden consumenten in totaal 12.990 nieuwe klachten aan de stichting voor, tegenover 11.781 in 2004 (10,3 procent meer). De grootste stijging van het aantal nieuwe klachten deed zich voor bij de Geschillencommissie Energie en Water (voorheen Openbare Nutsbedrijven). Ook klaagden consumenten veel meer bij de geschillencommissies Telecommunicatie, Hypothecaire Financieringen en Voertuigen. Er werd minder geklaagd bij de geschillencommissies Bankzaken, Reizen, Recreatie en Wonen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in