Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatiescenario's met alleen maar verliezers

Verkrachtingszaak en 'Bekende Nederlander' dwingen tehuis tot preventieve crisisaanpak.
Miniatuurvoorbeeld
© 123RF
Miniatuurvoorbeeld
© 123RF

door Ingrid van Frankenhuyzen

De verpleger deed de deur open en betrapte de demente bewoner in de kamer van zijn eveneens demente buurvrouw. Zij lag tegenstribbelend op haar bed, niet in staat zich te verzetten tegen de buurman die haar verkrachtte. Het schijnt vaker voor te komen op  afdelingen met zwaar demente bewoners; de pijnlijkste vorm van ontremming.

related partner content for mobile comes here

Een tehuis is uiteraard verplicht een dergelijke gebeurtenis te melden bij de bevoegde instanties, die vervolgens een onderzoek instellen en ook de familieleden van de man en de vrouw inlichten.

Zowel de demente ‘dader’ als het slachtoffer herinneren zich de verkrachting al snel niet meer,  maar uiteindelijk kan een rechtbank er een uitspraak over doen. Is het verkrachting? Is de dader schuldig, toerekeningsvatbaar?

Rechtspraak is altijd openbaar en de zoon van de demente man bleek een bekende Nederlander. Die zag de bui van die openbaarheid wellicht al hangen dus toog hij met een advocaat naar de directie van het tehuis.

Ze mochten nergens, maar dan ook nergens maar iets melden, zo maakte de bekende Nederlander duidelijk. Zijn vader was geen verkrachter maar de liefste man ter wereld die nog nooit een vlieg had kwaad gedaan.

Als het tehuis zou bijdragen aan welke vorm van bekendmaking ook, zou hij hoogstpersoonlijk een media-actie op touw zetten om het tehuis in diskrediet te brengen.

Hij maakte gevoeglijk duidelijk dat hij overal mediavrienden had en eh….wisten ze wel hoeveel volgers hij had op sociale media?

Nadat de directie was bijgekomen van zowel de gebeurtenis zelf als het verbijsterende gesprek met de zoon, moest de organisatie aan de preventieve crisiscommunicatie.

Wat als een journalist toevallig een rechtbankverslag leest waarin een bekend klinkende achternaam opduikt? Wat als de zoon op Facebook een bijltjesdag voor het tehuis begint en aanschuift bij alle praatprogramma’s (en de Hugo Borst 2.0 wordt) terwijl je als organisatie met privacywetgeving zit en dus weinig tot niks kunt zeggen?

Wat als … wat als … wat als?

De scenario’s liggen klaar. Met als belangrijkste oneliner: dit is een zaak met alleen maar verliezers. Alleen maar.

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in