Overslaan en naar de inhoud gaan

Co-creation beta

Hier op Molblog werd gereageerd op de kinderziekten in de Nieuwskraker van de Volkskrant. Een medewerker verzuchte dat de huidige versie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hier op Molblog werd op de kinderziekten in de Nieuwskraker van de Volkskrant. Een medewerker verzuchte dat de huidige versie nog maar een beta is waarop een lezen adviseerde: "leer van google en blijf het aub een beta noemen...ideaal om alle criticasters de mond te snoeren ;-)"

related partner content for mobile comes here

Zo cynisch ben ik niet. Het past helemaal bij het doorbreken van co-creation. Alles is tegenwoordig beta of alpha. Geen hippe online dienst die nog in een echte 1.0 release lijkt te komen. Of het nu gaat om een grote , een nieuwe social of , een , of een .

Het is de geëigende vorm van het aanbieden van een dienst; als halffabrikaat. De klant mag zijn reactie geven en meeontwikkelen in de perfecte dienst. Zo ontstaat straks een echt persoonlijk product. In de fysieke wereld zal het wellicht langer duren. De is nog niet in staat een speciale versie te leveren met iets meer ruimte voor lange benen. Met lukt het natuurlijk al aardig.

Als elke dienst altijd een halffabrikaat blijft is het natuurlijk de vraag of we als consument wel willen gaan betalen voor onaffe producten. Het werkt twee kanten op. Veel beta's kosten niks. Je helpt mee met de ontwikkeling, dat is waardevol, en bovendien ontstaat een diepere relatie met de klanten. Door de exposure kan worden verdiend met reclameactiviteiten. Een ander model is zoals bij Flickr: de basisdienst is gratis en je betaalt extra voor een zeer legitieme reden, meer ruimte op de server.

Voor de Nieuwskraker is het dus inderdaad goed te overwegen om een eeuwige betaversie van te maken en zo de nieuwe lezers op een andere manier te binden. Via de chatomgeving is het vragen om feedback natuurlijk maar een kleine stap.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in