Overslaan en naar de inhoud gaan

Autoreclame draait op emotie

Bij autocommercials is er een sterke correlatie tussen likeability en koopintentie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de correlatiecoëfficiënt tussen de likeability (de mate waarin de consument de commercial waardeert) en de koopintentie gemiddeld 0,52 is. Bij autocommercials is de samenhang groter en ligt op 0,7. In het inmiddels vijf jaar lopende onderzoek werden de effecten van zo’n 1500 commercials onderzocht. Over het algemeen is het verband tussen de waardering en voelen hoger dan tussen het begrijpen van de commercial en de waardering. Bij autoreclame is het verband tussen begrijpen en waardering opvallend laag en verklaart de likeabilty een veel groter deel van de koopintentie.

related partner content for mobile comes here

Recent werden campagnes voor drie automodellen onder de loep genomen: de Renault Clio, de VW Lupo genomen en de Peugeot 307. Ook werd de campagne van Hyundai voor profilering van het sponsorschap rond de voetbal-EK in 2000 in het onderzoek betrokken. De Clio-campagne was een succes , de VW Lupo werd gepositioneerd met de Nederlandse (prijzenwinnende) campagne die minder aansloeg in België. De likeability van Hyundai steeg dankzij de sponsoring, maar over het verband tussen naamsbekendheid en koopintentie doet het onderzoek geen uitspraken.

< SIZE=1>Bron: pub<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in