Overslaan en naar de inhoud gaan

Asociale anti-rookreclame heeft meer effect

We worden de laatste tijd doodgegooid met antirokencampagnes. In die campagnes worden allerlei verschillende thema’s aangeroerd.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De tabaksreclame mag dan in grote delen van de wereld in de ban zijn, dat betekent niet dat de communicatie rondom het roken van de baan is. Want nu wordt er volop gecommuniceerd tegen het roken.
Maar wat is nu de meeste effectieve methode om de jeugd van het roken te weerhouden? Om daar achter te komen, zijn bijna 200 advertenties en commercials voorgelegd aan ruim 1600 jongeren. De uitingen waren gerangschikt naar verschillende thema’s, en de jongeren kregen onder meer de vraag door welke advertenties en commercials ze zich het meest aangesproken voelden. De voorlichting over de gezondheidsrisico’s van het roken maakte weinig indruk. Ook de uitingen waarin de tabaksindustrie aan de schandpaal werd genageld, scoorden niet hoog.
Meer overtuigingskracht ging uit van de campagnes die wezen op de sociale aspecten van het roken. De desbetreffende campagnes wezen erop dat je als roker anderen tot last kunt zijn en dat je in de ogen van veel leeftijdgenoten een ‘loser’ bent als je rookt. Blijkbaar vinden veel jongeren hun gezondheid minder belangrijk dan hun eigen image, en dat is iets waar toekomstige voorlichtingscampagnes rekening mee kunnen houden.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Journal of Marketing<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in