Zorgen voor gezonde omzet
Geschrokken door de lawsuits die de tabaksindustrie teisteren, heeft snackproducent Kraft schielijk het vet-, suiker- en zoutgehalte van zijn artikelen verlaagd. Want, zo geeft een woordvoerder van Kraft toe: ‘De voedselindustrie heeft zeker een rol gespeeld’ in de toename van vetzucht en aanverwante ziekten, zoals diabetes, onder (Amerikaanse) consumenten. Dus wordt zelfs overwogen om de porties te verkleinen. Spannende tijden voor de marketingafdelingen van Kraft en zijn collega-snackmakers. Immers: juist de grote verpakkingen worden door de consument gekocht, omdat ze meer waar voor hun geld bieden dan de gewone. En ook de psychologische factor speelt een rol: het eten van één grote portie lijkt nog altijd minder ongezond dan het verorberen van twee kleine.
Deskundigen zien het verkleinen van de verpakkingen overigens niet somber in. ‘Kraft hoeft helemaal geen terugval in de verkoop te ondervinden’, aldus een branche-analist. ‘Als ze voldoende investeren in de kwaliteit van hun ingrediënten, zal er hooguit een tijdelijke daling van de winst ontstaan’. Daar staat tegenover dat productverbetering op de lange termijn juist overleving kan betekenen, ten koste van de concurrentie die blijft vasthouden aan goedkope en kwalitatief mindere spullen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
<#FONT SIZE=1>Bron: Marketing Week
<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid