Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat een Mars Expeditie ons leert over marketing

‘Ik ga naar Mars maar kom niet meer terug!’ Een plan van Bas Lansdorp, oprichter van de stichting Mars One. En het blijft niet bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Ik ga naar Mars maar kom niet meer terug!’ Een plan van Bas Lansdorp, oprichter van de . En het blijft niet bij een plan want Bas gaat het doen in 2023! Tijdens TedX Delft enige maanden terug hoorde ik zijn indrukwekkende verhaal. Mars One heeft zich als doel gesteld om in 2023 met een groep mensen op Mars te landen. Een waanzinnig idee, zeker als je beseft dat het gaat om een enkele reis! Het is namelijk technisch mogelijk om naar Mars te reizen in ongeveer 7 maanden, het is alleen niet mogelijk om terug te keren. De stichting heeft dit “probleem” opgelost door de terugreis te schrappen. De mensen die naar Mars gaan reizen komen niet meer terug. Ze gaan zich daar vestigen en een menselijke kolonie starten. Een bizarre gedachte!

related partner content for mobile comes here

Maar wat heeft een Mars expeditie te maken met marketing? Wat kunnen bedrijven hiervan leren? Het idee om een expeditie naar Mars te organiseren vindt zijn oorsprong in de studiejaren van Bas. Toen hij de beelden zag van de eerste Mars Rover werd hij daar zo door geraakt dat dit hem nooit meer heeft losgelaten. Datzelfde gebeurde met grote groepen mensen rondom de maanlanding: het avontuur van Neil Armstrong, Buzz Aldrin en Michael Collins beroerde een hele generatie. Het gaf mensen een doel, iets groots om naar uit te kijken. Volgens Bas heeft de wereld dat nu ook weer nodig. De “grote” issues van deze tijd zijn negatief. Milieuproblematiek, oorlog en economische malaise. Door een groots en positief doel te stellen wil hij niet alleen enthousiasme genereren bij hemzelf en zijn medewerkers, maar ook bij sponsors, partners en uiteindelijk bij de rest van de wereld. Het programma gaat voornamelijk gefinancierd worden door de verkoop van de mediarechten. Elke stap van het proces van de expeditie zal namelijk te volgen zijn voor de rest van de wereld. Van de selectie van de astronauten tot de Marslanding en het leven op de planeet. Het hogere doel, het realiseren van een menselijke kolonie op Mars, is de “Flame” van enthousiasme die over zal slaan op de rest van de wereld. Het is misschien wel de grootste gebeurtenis in de menselijke geschiedenis. Voor het eerst zal de mensheid twee planeten bewonen!

Deze “Flame” is voor stichting Mars One ook het antwoord op de “Why” van Simon Sinek. De is ondertussen anderhalf miljoen keer bekeken en gaat over het bestaansrecht van een organisatie. Waarom bestaat een organisatie eigenlijk? De meeste organisaties weten wel wat ze doen en hoe ze het doen. Maar op de belangrijkste vraag, waarom ze het doen, blijven de meeste organisaties het antwoord schuldig. Als dat duidelijk is dan is het niet moeilijk meer om mensen en klanten te enthousiasmeren. Bij Mars One is dit duidelijk.

Lessen voor organisaties
Wat is hetgeen waar je als organisatie echt voor wil gaan? Voor Bas lag de bron van zijn “Flame” bij de beelden van de Mars Rover in zijn studietijd. Waar ligt jouw Flame? Waar ligt de Flame van je organisatie of van je afdeling? Het zijn de grote vragen van deze tijd. Als je dit weet te beantwoorden dan geeft dit richting aan je positionering, innovatie van het HR beleid, marketing en communicatie.

Het zoeken van de Flame is geen sinecure. Je kunt je net als een muzikant laten inspireren door andere muzikanten in jouw genre oftewel de best practises in je branche. Je kunt de inspiratie ook buiten je branche zoeken. Daarover gaan boeken als Blue Ocean Strategie (Kim & Mauborne) & “Ga Vreemd!” (Rob Adams). Of je zoekt het dichter bij huis en je laat je inspireren door je meest enthousiaste klanten, je superpromoters.

Bas Lansdorp van MarsOne spreekt ook op het Superpromoter Event, op 18 april. Van dit event verschijnt achteraf ook een samenvatting op MolBlog.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in