Wake up: de senioren komen!!
Draaf ik door? Misschien. Maar de seniorenmarkt is misschien wel het mooiste voorbeeld. Momenteel al met ruim 6,5 miljoen in Nederland. 6.542.000 om precies te zijn. Hierbij ga ik voor het gemak even uit van 45+-ers, gebaseerd op cijfers van het CBS over 2005. Voor de duidelijkheid: 6,5 op een totaal van 16,3 miljoen Nederlanders: dat is 40% van de bevolking!! Meer dan de helft van het aantal Nederlanders dat naar Nederland-Portugal keek! Daar gaat je marketinghart toch sneller van kloppen? En het aantal senioren zal de komende jaren alleen maar verder groeien.
Een heel aardig (doel)groepje bij elkaar, dacht ik zo. En belangrijker nog, dit groepje is steeds gezonder, leeft steeds langer, blijft dus langer actief én: heeft een hoop te besteden. Loopt het water je al in de mond? De gemiddelde belegger in Nederland, relevant kengetal, heeft een portefeuille van EUR 82.000,-. Verreweg het grootste deel van die beleggers is 45+. De schulden onder jongeren worden met het jaar groter, omdat zij alles opmaken aan mobieltjes en alcohol. Zijn we wakker?
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaNatuurlijk: oud is niet sexy, jong wel. Daarom richten we ons met z'n allen graag op hen die de toekomst hebben. Maar jongerenmarketing is opereren in de marge en levert al jaren bar weinig op, zeker op de langere termijn. Natuurlijk zitten we niet helemaal stil. ABN AMRO, Rabobank en ook voedingsproducenten als Unilever doe aan seniorenmarketing. Marketingfacts meldde gisteren dat Ikea Duitsland zich meer gaat richten op de senior. Waarom Nederland nog niet?
Platforms als Seniorweb (met o.a. Rabobank als sponsor) en Vijftigplusser.nl (met forum) zijn inmiddels gelanceerd, maar moeten nog verder ontwikkeld worden. Vijftigplusser.nl geeft bijvoorbeeld aan dat de huidige startversie nog veel verder uitgebreid wordt met redactionele pagina's en weblogs en zich nog in een absolute startfase bevindt. Grote adverteerders houden zich vooralsnog afzijdig van dergelijke initiatieven.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik vind de initiatieven erg mager. Ik ben benieuwd wanneer we wakker worden. Hopelijk voordat het geld van de Nederlandse senior gespendeerd is aan tweede huizen en wereldreizen. Uitgegeven in het buitenland dus, zonder al te veel positief effect op de Nederlandse economie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid