Overslaan en naar de inhoud gaan

Wake up: de senioren komen!!

Af en toe vraag ik me wel eens af of we in Nederland een beetje in slaap gesukkeld zijn. Inclusief mezelf trouwens. En of we wel zo nuchter…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Draaf ik door? Misschien. Maar de seniorenmarkt is misschien wel het mooiste voorbeeld. Momenteel al met ruim 6,5 miljoen in Nederland. 6.542.000 om precies te zijn. Hierbij ga ik voor het gemak even uit van 45+-ers, gebaseerd op cijfers van het CBS over 2005. Voor de duidelijkheid: 6,5 op een totaal van 16,3 miljoen Nederlanders: dat is 40% van de bevolking!! Meer dan de helft van het aantal Nederlanders dat naar Nederland-Portugal keek! Daar gaat je marketinghart toch sneller van kloppen? En het aantal senioren zal de komende jaren alleen maar verder groeien.

related partner content for mobile comes here

Een heel aardig (doel)groepje bij elkaar, dacht ik zo. En belangrijker nog, dit groepje is steeds gezonder, leeft steeds langer, blijft dus langer actief én: heeft een hoop te besteden. Loopt het water je al in de mond? De gemiddelde belegger in Nederland, relevant kengetal, heeft een portefeuille van EUR 82.000,-. Verreweg het grootste deel van die beleggers is 45+. De schulden onder jongeren worden met het jaar groter, omdat zij alles opmaken aan mobieltjes en alcohol. Zijn we wakker?

Natuurlijk: oud is niet sexy, jong wel. Daarom richten we ons met z'n allen graag op hen die de toekomst hebben. Maar jongerenmarketing is opereren in de marge en levert al jaren bar weinig op, zeker op de langere termijn. Natuurlijk zitten we niet helemaal stil. ABN AMRO, Rabobank en ook voedingsproducenten als Unilever doe aan seniorenmarketing. Marketingfacts gisteren dat Ikea Duitsland zich meer gaat richten op de senior. Waarom Nederland nog niet?

Platforms als (met o.a. Rabobank als sponsor) en (met ) zijn inmiddels gelanceerd, maar moeten nog verder ontwikkeld worden. Vijftigplusser.nl geeft bijvoorbeeld aan dat de huidige startversie nog veel verder uitgebreid wordt met redactionele pagina's en weblogs en zich nog in een absolute startfase bevindt. Grote adverteerders houden zich vooralsnog afzijdig van dergelijke initiatieven.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik vind de initiatieven erg mager. Ik ben benieuwd wanneer we wakker worden. Hopelijk voordat het geld van de Nederlandse senior gespendeerd is aan tweede huizen en wereldreizen. Uitgegeven in het buitenland dus, zonder al te veel positief effect op de Nederlandse economie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in