Overslaan en naar de inhoud gaan

Voorzitter PR-beroepsvereniging wil ban op Doornroosje wegens ongevraagde kus prins

Sarah Hall van het Britse CIPR vindt sprookje voorbeeld van grensoverschrijdend gedrag
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De  voorzitter van de Britse beroepsvereniging voor communicatie en PR, Sarah Hall, heeft zich in de ogen van veel mensen onsterfelijk belachelijk gemaakt. 

related partner content for mobile comes here

Hall pleit ervoor om het sprookje Doornroosje in de ban te doen vanwege seksueel grensoverschrijdend gedrag van de prins. Kinderen zouden volgens Hall leren dat je een slapend meisje mag kussen zonder toestemming. 

Hall  heeft de school van haar zesjarige zoontje Ben gevraagd het sprookje uit het curriculum te halen.

 

 

Hall, in het dagelijks leven communicatieadviseur, had nooit zo over het sprookje nagedacht tot de recente #metoo-berichtgeving over seksueel misbruik losbarstte.

Volgens haar draagt Doornroosje bij aan een cultuur waarin mensen niet erg hechten aan toestemming vragen voor intimiteiten. ‘Al deze kleine dingen bouwen op en maken een verschil.’

Hall pleit overigens niet voor een volledig verbod. Doornroosje zou voor oudere kinderen prima lesmateriaal zijn om de discussie over ongewenste intimiteiten te voeren.

Het oorspronkelijke sprookje waar Doornroosje op is gebaseerd, gaat overigens veel verder dan een ongevraagde kus. Als de prins niet in staat blijkt de prinses wakker te maken met zijn kus, draagt hij haar naar bed om daar ‘de vruchten der liefde’ te consumeren.

De prinses baart later een tweeling en wordt door hen wakker gemaakt.

Foto: Henry Meynell Rheam, via Wikimedia Commons

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in