Overslaan en naar de inhoud gaan

Valt de Hunkemöller app in de retail app hoofdklasse?

De Hunkemöller app heeft vorige week een flinke update gekregen. Een mobile loyalty card en mobile commerce mogelijkheden waren reeds…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De app heeft vorige week een gekregen. Een mobile loyalty card en mobile commerce mogelijkheden waren reeds inbegrepen. De update van deze week brengt nu ook location based messaging en aanbiedingen middels push notificaties. Valt de nu in de hoofdklasse van de retail apps (zoals Appie en Bijenkorf) of is er nog wel wat op de app (en mobile site) aan te merken?

related partner content for mobile comes here

Ik vroeg het aan een aantal vrouwelijke marketing experts meteen mobile achtergrond, waaronder: Annelies Stolte (mobtzu), Maartje Blijleven (Adrime Weborama), Marjolein Stromeier (Layar), Ella Vogel (Semilo), Anette Schouls (Service2Media), Antje Meindersma (Alledaags), Elles de Boorder (Concepts2Go) en Jessica Heres (Big Blue Orange).

Elles de Boorder (Art Director & Mobile Specialist at )
"Een app waarbij een aantal van de functies alleen toegankelijk is voor leden, ik vind dat altijd een beetje een afstandelijke manier om kennis te maken. Neem aan dat je mij als niet lid toch ook wil triggeren om je winkel binnen te stappen. Ik besluit dus om lid te worden en ben een beetje teleurgesteld dat ik niet gewoon kan inloggen met mijn facebook account. HM is toch zo social, waarom is dit dan niet opgenomen in de app voor gemaksgebruikers zoals ik. Ik voel me een beetje buitengesloten van een eliteclubje maar besluit niet op te geven. Met de app afgesloten, zie ik toch continue een locatievoorzieningen symbool aanstaan. De app is dus 24/7 bezig met het zoeken naar Hunkemoller winkels in de buurt. Ik persoonlijk hou daar niet zo van. Mijn iPhone slurpt al genoeg energie op de hele dag en voor een functionaliteit die ik misschien eens per week nodig heb (lopen over een winkelstraat) zou ik het al snel uitzetten. Maar voor de test negeer ik het maar even en loop over de winkelstraat in Zaandam. Gefocust op de HM winkel die al binnen een straal van 100 meter ligt, houdt ik mijn iPhone in de hand. Ik wacht op die push messages met een leuke aanbieding….ik ben al in de buurt. Ik sta inmiddels al tussen de rekken BH's en slips en heb nog geen melding gehad. Dan ga ik maar op zoek naar labels. De app bevat een QR code lezer dus ik verwacht dat er in de winkel met QR codes gewerkt wordt. Ik kom ze niet 123 tegen….waarvoor is de scanner dan?"
'Ik vraag me wederom af of de push messages alleen werken als ik ingelogd ben als klant. Lijkt me volkomen onlogisch om je met een app zo te richten op bestaande klanten. Mijn moeder blijkt wel een klanten login te hebben en ik probeer in te loggen, maar geen idee wat het wachtwoord nog is. Ik vraag m opnieuw aan via de app, ontvang geen mail nog melding en kom geen stap verder. HM kan dmv de app ook coupons inschieten. Mijn iPhone ligt eigenlijk altijd op tafel en de push berichten verschijnen groot op de display. Ik zie de blikken van mijn mannelijke collega's al voor me als ik een coupon ontvang waarbij de derde BH gratis is."
"Wat verder wel goed is aan de app, is de integratie van de mobiele website. Dmv een popup in de app kun je zien dat het geen onderdeel is, maar een soort van nieuw scherm. Daar waar in de app de teksten in een vrij klein font staan, is de mobiele site juist weer vrij fors. Het verkoopproces werkt wel snel en simpel zoals je dit ook ziet bij Bol.com en Zalando."


"Is de app te vergelijken met die van andere retailers zoals AH, Esprit of de Bijenkorf. Persoonlijk vind ik de grootste valkuil van de app, de beslotenheid. De ideeen en gedachtes van HM zijn hartstikke goed, maar aan de uitvoering schort er nog wat. Ik kijk uit naar de update :-) Of zouden al die hippe functionaliteiten niet in Nederland werken nog?"

Maartje Blijleven (Business Development Manager - )
“De Hunkemoller app is mooi vormgegeven en heeft handige features als een QR-reader en store locator. Het duurt even voordat je op de home bent (2x toestemming geven en registreren), maar daarna zie je wel meteen de belangrijkste menu items: mijn omgeving, new arrivals, shop en store locator. Navigeren binnen de collecties is soms lastig, de back-button gaat niet altijd naar de pagina die je verwacht en daarbij vind ik het door de vele opties soms onoverzichtelijk: ik zou breadcrumbs toevoegen."

"Dan komt relevante aan bod. Mijn goodiebag met daarin meteen twee coupons werkt drempelverlagend omdat voor de eerste bestelling de verzendkosten gratis zijn. Ik ben erg benieuwd hoe Hunkemoller de relevante aanbiedingen kan vasthouden en hoe ze omgaan met pushberichten in de buurt van hun winkels. Dat heb ik nog niet uit kunnen proberen."

"Handig is de filter op maat en prijs zodat je alleen de collectie ziet die bij je past. En bij o.a. badkleding ook een foto van de achterkant. Dat mag Hunkemöller wat mij betreft voor de hele collectie doorvoeren. Voor veel vrouwen een must voor het kopen van lingerie en bad/nachtkleding! Voorlopig laat ik de app op mijn telefoon staan, dat zegt wat mij betreft genoeg.”

Annelies Stolte (Senior Experience Designer- ):
"Hunkemöller heb ik altijd zeer klantvriendelijk gevonden: deskundige, behulpzame verkoopsters in de winkel en producten die aan hoge kwaliteitseisen voldoen. Ik vind het daarom heel slim dat zij hun diensten uitbreiden op mobiel gebied en mij met aanbiedingen op locatie kunnen benaderen. Dit gaat hand in hand met de service in de winkel. Als Hunkemöller mij dan gerichte aanbiedingen zou sturen in mijn maat of persoonlijke smaak zou ik daar heel blij van worden. Hunkemöller gaat op deze manier zeker mee in de trant van A-klasse apps als Appie en de Bijenkorf. Hun klanten zien deze apps echt als toegevoegde waarde en worden ook gebruikt in combinatie met winkelen in de fysieke winkel."

"Het uitgangspunt voor het design van de app spreekt mij aan. Maar het vrouwelijke, fashionable gevoel die je sinds de restyling in 2011 in de fysieke winkel ervaart wordt minder rijk doorgevoerd in de app. Er had wat mij betreft meer gekund met de uitnodigende, spanningsopbouwende hotel lobby sfeer met indrukwekkende beelden. Ik zie nog teveel een standaard, kille interface. De gebruikers ervaring is breed, er wordt veel aangeboden en op verschillende manieren getoond. Daar kan nog wat meer eenheid en structuur in. Er zit een speelsheid in het design waarvan ik vind dat de jonge smartphone gebruikers beneden de 29 jaar moet aanspreken, maar ook het grote deel wat daarboven zit. Of de uitstraling van de app samengaat met het service gerichte karakter van Hunkemöller? Ik vind dat ze goed op weg zijn.”

Marjolein Stromeier (Senior Accountmanager- )

“Mooie look&feel, consistentie in communicatiestijl ten opzichte van de andere middelen die worden ingezet om klanten te bereiken en te bewegen. Dat laatste doet Hunkemöller. in mijn ogen erg goed, ze brengen een luxe beleving over die bereikbaar is voor iedereen. Dat zie je ook terug in de app."

"Ik word getriggerd om hem te downloaden, vanwege de exclusieve aanbiedingen en content die ik dan kan verwachten. Het location based push berichten versturen is top! Als het werkt, heb dat nog niet uitgeprobeerd. Mocht ik in de buurt komen van een winkel en me iets opvallen aan deze dienst, dan laat ik het nog weten."

"Wat verbeterd kan worden is de grootte van de letters. Ik heb een Samsung S3, een groot scherm en hele goede ogen, maar toch moet ik wel een beetje turen om te zien wat er staat. En die kleine lettertjes zijn niet nodig: ze hebben erg veel ruimte gereserveerd voor enkel de achtergrondkleur roze..."

"De pop-up die verschijnt na het aanmaken van een membership vind ik top: "Met mooie lingerie voel je je zeker, sterk en vrouwelijk" Ik spring al bijna in mijn auto om weer wat nieuws te gaan aanschaffen!"

"Het is me overigens niet direct duidelijk wat ze met die pop-up willen bereiken. We love to hear mre, staat er. Dan kan ik op Graag of Niet nu klikken. Ik nam aan dat ze meer info van me willen. En dat klopt. Ik word gevraagd mijn naw gegevens in te vullen.


Opmerkingen daarbij:
- De teller voor het invullen van je geboortedatum vind ik fijn.
- Bij het invullen van de maten laten ze zien voor letterlijk iedereen, ongeacht grootte, iets te kunnen betekenen. Extreem klein, extreem groot en alles ertussen in. Heel goed.
- De goodiebag is natuurlijk top. Ik heb nu al 5,- korting en gratis verzenden. Dat motiveert me extra om te kopen.
- Eén van de belangrijkste assets van deze app, is dat je geen memberpas meer nodig hebt. Super, super, super!
- Er staat een QR code op die waarschijnlijk bij de kassa gescand kan worden. Deze wordt vergroot als je op de pas tikt.
- Ik kan ook direct in de app zien hoeveel punten ik al heb gespaard en hoeveel ik nog moet sparen om korting te krijgen. Heel erg fijn!
- In-app blog, leuk als inspiratiebron. De mobiele site die verschijnt als je het bog opent, kan verbeterd worden. De navigatie levert niets op bij tappen. De hoofdstukjes So me etc zijn niet goed uitgelijnd op de pagina. Kleine dingen, die het echt af maken."
- De connectie naar Facebook vanuit het blog verloopt niet goed. Ik kom wel in de FB-app, maar hij blijft hangen met de melding dat het aanmelden succesvol was. Ligt misschien niet aan Hünkemöller?
- Bij de Storelocator zou het fijn zijn als je de optie hebt om de route ernaar toe uit te stippelen.
- En dan, het kopen. Erg overzichtelijke mobiele site met alle modellen, uitgesplitst in soorten en maten. Top.

"Wat mij niet duidelijk is, is hoe ik de coupon in mijn goodiebag voor gratis verzenden ga verzilveren bij het online bestellen. Ik moet dan terug naar de goodiebag, swipen en er verschijnt een QR code met een cijferreeks. Waarom een QR code? Ik sta niet in de winkel, want dan hoeft het ook niet verzonden te worden. De cijferreeks moet ik kennelijk opschrijven en invullen op de in-app openende mobiele bestel-site. Gemiste kans! "

"Verder is het zonde dat ik wel kan inloggen op de site (via mijn laptop), maar dat mijn winkelmandje daar leeg is. Terwijl in de app een aantal artikelen in mijn mandje liggen. Mijn customer journey wordt dus onderbroken. Slecht!"

"Tenslotte nog die QR code. Ik heb geen folder in de buurt, dus heb gescand vanaf mijn laptop en in andere publicaties (print dus). Ten eerste vind ik het heel erg zonde dat ze een QR code gebruiken, het verstoort het campagnebeeld enorm jammer! Ze kunnen natuurlijk veel beter gebruik maken van de Layar-technologie, die het beeld, het model zelf herkent en dus geen code nodig heeft :-)) De QR scanner zorgt ervoor dat de app keer op keer crasht! Meer dan tien keer getest, met steeds weer een afgesloten app als resultaat. Die behoeft dus echt nog verbetering. Of gewoon QR scanner eruit, Layar SDK erin :-) Zelfde handeling voor de klant, mooier qua beeld en veel meer mogelijkheden."

"Al met al een mooie app met veel waardevolle content en features, die op essentiële punten nog verbetering behoeft.”

Anette Schouls (Marketing Campaign Manager – )"Vrijdag de app op mijn telefoon geïnstalleerd. App vraagt toestemming voor pushberichten, en direct om mijn klantenkaartnummer. Waar had ik die nou ook al weer?"


"Zondag middag in de bus op bezoek in Zaandam. 2 minuten later reed de bus inderdaad voorbij de winkel. De app maakt dus prachtig gebruik van location based marketing en laat mij weten welke sale daar nu is. Bij het openen laat de app mij weten dat ik toch echt eerst een account moet aanmaken. Op deze manier kunnen ze aanbiedingen waarschijnlijk nog relevanter maken. Zodra ik een account heb zie ik dat ze mijn nieuwe klantenkaart nu ook in de winkel kunnen scannen. Top! "

"De app heeft een qr scanner, geeft shop locaties binnen 500 meter en vouchers voor gratis verzending en korting in de winkel. Top!"


"Een aantal delen van het lijken heel natuurlijk in de app ingebouwd. Kleine onhandigheden met de navigatie van photo view en back buttons. De shop linkt door naar de browser / mobile web store. Prima, maar niet heel snel en geen fijne app ervaring."

"Conclusie: een mooi voorbeeld hoe een brand het klantenkaart concept in het digitale tijdperk multi-channel kan toepassen. De app zal daarnaast helpen bekende klanten te wijzen op winkels en hen aan proberen te trekken met slimme push berichten.“

Ella Vogel (Account Manager Mobile Adveritsing - )

“Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van Hunkemoller - ondanks dat ik in de doelgroep val - maar ik denk dat deze app voor de klant van Hunkemoller echt een toevoeging kan zijn. En in the end is dat toch het belangrijkste bij een retail-app; het moet iets toevoegen aan de shopping experience."

Een aantal plus- en minpunten op een rijtje:
+ Als nieuw member kun je direct gebruik maken van voordeel; je hebt toegang tot twee coupons (5 euro korting en gratis verzenden) zonder dat je ook maar een aankoop hebt hoeven doen.


+ Gepersonaliseerd. Ik kan me voorstellen dat het gebruik van deze app echt een toevoeging kan bieden aan de klant. Het geeft een overzicht van wat er eerder is gekocht, je hebt inzicht in je 'passion points' en op basis van je eerdere aankopen kun je zelfs persoonlijke suggesties en advies ontvangen.


- Het swipen door de verschillende productgroepen en artikelen loopt soepel. De info bij de producten is echter nog wel minimaal qua beeld. Er wordt per product gewerkt met 1 statische afbeelding en je kan het product niet vanuit meerdere hoeken zien of inzoomen op de details. Zeker omdat de shopping experience op smartphones vaak minder is dan op tablet (o.a. door kleiner scherm) zouden dit soort details mij net over de drempel tillen. In de shop omgeving werken met bijvoorbeeld video zou wat mij betreft echt wat toevoegen. De inspiratie die Hunkemoller wil geven komt hier niet uit de verf. Hier valt echt nog veel te winnen!

+ De store locator neemt een prominente plek in in het hoofdmenu en werkt top. Met 1 druk op de knop bel je het filiaal of vind je de snelste route.

- De navigatie van de app werkt hier en daar niet even handig. De routing is niet altijd even logisch. En als ik iets in mijn winkelmandje plaats en ik wil gebruik maken van een coupon, gaat dit niet automatisch; ik moet dan eerst naar 'mijn goodiebag' de 10 cijferige code onthouden (?), terug naar mijn shopping bag en deze daar invullen. Net te veel gedoe! Het zou ideaal zijn als je iets aan je shopping bag toevoegt en een reminder krijgt dat je nog een coupon in je goodiebag hebt en dat je deze eenvoudig kan gebruiken.

- Als ik bij de Hunkemoller Club mijn gegevens in wil voeren, krijg ik dat niet voor elkaar bij de geboortedatum. Daar zit een kleine bug.

- Het idee van de blog vind ik heel leuk, maar is op dit moment nog niet mooi uitgewerkt. Ik heb het idee dat de content best leuk is (behind the scenes video's, fashion trends, nieuwe collectie aankondigingen maar bijvoorbeeld ook een vacature voor een stage) maar de experience is op dit moment niet sterk. Je leest er niet prettig doorheen, de opbouw werkt niet.

+ De 'Volg ons' tab vind ik nou wel weer heel leuk uitgewerkt. Je hoeft je niet perse te linken met FB of Youtube voordat je iets te zien krijgt, dat vind ik een voordeel. En ik denk dat je zo ook de kans vergroot dat men fan van Hunkemoller wil worden op Facebook.

+ De location based messaging heb ik zelf ondervonden! Ik besloot zondag middag de proef op de som te nemen en ik ben naar de Kalverstraat gefietst. Zodra ik mijn fiets had geparkeerd, kreeg ik inderdaad 2 push notificaties. 1) ik was in de buurt bij vestiging Kalverstraat (in de V&D) en 2) ik moest zeker even een kijkje komen nemen naar de Big Sexy Sale. Heel cool dat het goed werkt. In een periode dat er overal uitverkoop is, is dit een handige tool. Voordat ik de stad in ga maak ik (net als vele andere vrouwen denk ik) vaak een denkbeeldig lijstje van waar ik allemaal naartoe moet, maar ik heb vaak zat dat ik dan een winkel of twee vergeet (of ik kom er niet aan toe ;)). De push notificatie van Hunkemoller laat dit dus niet gebeuren. Ik ontving op een relevant moment, op nog geen 10m afstand van de winkel een herinnering dat ik de sale moest komen bekijken. Ideaal! Daarnaast vind ik het goed dat ook de shop-in-shops onder de aandacht worden gebracht. Ik had er in eerste instantie namelijk niet bij stil gestaan dat de V&D ook een Hunkemoller shop heeft. Met de vele acties die Hunkemoller voert rondom feestdagen en seizoenen lijkt mij dit een ideale tool om de klanten op het juiste moment te informeren.


- Eenmaal in de winkel was er inderdaad de Big Sexy Sale. Wel jammer dat er nergens bij de kassa - of elders - werd aangegeven dat er een nieuwe app is. Maar nu moet ik ook toegeven: tot een aankoop ben ik helaas niet gekomen en wellicht krijg je dan wel een flyer in je tasje of een tekst op het bonnetje waar dit aangegeven staat. Maar hier mis je dus de kans om prospects te informeren!

"Al met al: Er zijn hier en daar zeker nog een aantal verbeter punten wat betreft de navigatie en de beleving van de producten en de services, maar als dit naar een hoger niveau getild kan worden zie ik zeker dat deze app een enorme toevoeging kan bieden aan de shopping experience van de Hunkemoller klant. Voor de vaste klanten is het een goede tool om de loyaliteit van deze klanten te behouden/verder te ontwikkelen en om deze ambassadeurs te voeden. Daarnaast is de app een mooi platform om de interesse te wekken van nieuwe klanten en hen door middel van de coupons sneller een aankoop te laten doen. Ik - als prospect- kan me voorstellen dat het een leuke ervaring is om deze app te gebruiken als je nieuwsgierig bent naar wat Hunkemöller te bieden heeft of als je net een aankoop hebt gedaan en de app wil ontdekken.Waar volgens mij ook een mooie kans ligt voor Hunkemöller is in het versterken van het zelfbewustzijn van de vrouw, wellicht door middel van deze app. Zoals je wellicht weet vindt het merendeel van de vrouwen het passen van lingerie niet leuk - en dat is een understatement. Het kost veel tijd en vaak staat het niet zo mooi als je had gehoopt (of zoals bij Sylvie Meis?!). Wat als Hunkemöller op de een of andere manier het passen van lingerie leuker kan maken voor haar klant en haar ook nog met een goed gevoel de deur uit kan laten gaan? I'm in!”

Jessica Heres (Founder - )

“Met ±210K App downloads lijkt Hunkemoller een succesvolle app in handen te hebben. Sinds de update, waarin geofencing een belangrijk onderdeel in is, heeft de app in 2 dagen tijd nog 10k extra downloads ontvangen. Hunkemoller is de eerste grote retailer die geofencing toepast in Nederland en neemt daarin een belangrijke stap vooruit op het gebied Mobile Marketing. Of Hunkemoller daarmee automatisch in de hoofdklasse valt van retail apps– ik vind uiteindelijk van wel, omdat ze een belangrijke eerste stap hebben gemaakt en de potentie van versie 1.0 veel goeds beloofd (mits ze ook echt gaan doorontwikkelen). Ook is het natuurlijk afwachten hoe het publiek reageert op geofencing, maar het aantal downloads van de app is een indicatie dat de doelgroep er voor open staat en er best aan wil ruiken."

Als eerste de app zelf:
De interface is mooi en de app is simpel. Ik geloof altijd in de kracht van een simpele, gebruiksvriendelijke maar mooie app. De app heeft 6 categorieën en zijn vrij simpel in opzet en gebruik. De club- waar je kan zien hoeveel punten je hebt staan op je membercard, welke vouchers of coupons je nog meer in je bezit hebt en wanneer ze geind moeten worden. Je ontvangt daar dus ook de berichten die Hunkemöller je stuurt. En je kan natuurlijk je profiel gegevens aanpassen.

- New arrivals

Een stel plaatjes van de nieuwe bh’s, bikini’s, slipjes etc. Stelt weinig voor. Deze categorie heb je ook op de website. Kan handig zijn als je vaak Hunkemöller bezoekt, om snel te zien of er nog wat nieuws is binnen gekomen. Hoewel deze categorie ook onder de categorie Shop Nu staat

- Shop nu

Prima mobiele variant van de website winkel. Het vervelende vind ik alleen dat je de plaatjes niet kan inzoomen/pinchen. Ik kan daardoor niet de details zien of de kleur goed bekijken. Dat vind ik jammer en kan wel op de website.
De store locator is handig.

- Blog

Tsja, als ik echt niets te doen heb zal ik de blog wel lezen. Ik snap waarom ze bloggen en het kan ook echt helpen om gebruikers vaker te laten terugkeren naar je app, maar zo te zien zijn ze pas 15 april begonnen en nog niet echt consistent geweest in het delen van content/blogs. Dan verlies je de toegevoegde waarde van een blog in je app – retentie.

-Volg ons

De social media icons kom je op elke pagina in de app tegen – het begint bijna te irriteren als je alle platformen al volgt. Deze categorie zul je dan ook echt niet meer bezoeken, als je Hunkemöller al braaf volgt.

Mijn user experience van de app
"Online shoppen - zal ik toch nog doen via de website – gewenning, gevoel van een veiligere omgeving denk ik. Ook helpt het niet mee dat ik niet kan inzoomen op de producten en maar 1 plaatje te zien krijg van het product. Terwijl het shoppen vrij makkelijk gaat in de app. In twee stappen kun je al naar je winkelmandje – ready to pay. Mobiel shoppen en betalen is sowieso in Nederland nog niet veelgebruikt. Misschien door de push berichten van Hunkemöller dat dit het online shoppen vergroot. Ook het snel inwisselen of doorklikken op specifieke promoties via je app kan hierbij aan bijdragen. Op de website heb je toch vaak meerdere stappen te doorlopen."

"Al met al gaat mijn marketing hartje met een mobile randje hier wel sneller van kloppen.
Eindelijk een bedrijf die een eerste echte stap neemt in geolocated based marketing! En dat vind ik erg gaaf. Ja, het is een vrij simpele en platte app. Nog steeds. Het krijgt een slimmigheidje door de geo based marketing, maar voor de rest wordt er nog weinig meer gedaan met mijn membercard. Ze weten alles over mij. Of ik wel of niet naar VIP avonden ga, welke soort BH’s ik vooral koop, hoe vaak ik de winkel bezoek of de shop. Etc, Met al deze gegevens kunnen je nog persoonlijker worden en nog meer inspelen op het persoonlijke gedrag van je klant. Hoe word ik als loyale klant beloond? En hoe zorg je ervoor dat ik als occasional shopper tot de groep loyale klanten ga behoren? Een app kan daar een geweldige tool voor zijn. En daar wordt nu nog geen gebruik van gemaakt. En daar is AH bijvoorbeeld op dit moment wel beter in. Op basis van eerdere aankopen laat de app mij zien of en wanneer die producten in de aanbieding zijn, Kan ik op basis van eerder aankopen makkelijk nieuwe lijstjes samenstellen. Wel met de notitie dat de behoeftes van een boodschappen app en een fun shopping app misschien wat uit elkaar liggen voor mij. Ik vind boodschappen doen verschrikkelijk – dus dat moet snel makkelijk, en ik wil er alles behalve veel tijd aan kwijt zijn. Als ik makkelijk kan terughalen wat ik vorige week heb gegeten en welke boodschappen daar aan vastzitten en dit met 1 druk op de knop kan laden en bestellen – ben ik blij. Ik ga dan ook niet vaak lang in de app rondneuzen naar leukigheidjes. Een Hunkemöller app heeft de potentie om mij wel langer in de app te laten rondhangen. Shoppen moet immers fun zijn en een leuke bh uitkiezen mag best even duren. Maar dat gebeurt nu nog niet. Ik heb niet elke week een nieuwe lingerie item nodig, dus om mij vaker van de app gebruik te laten maken en mij vaker met Hunkemöller te confronteren, kan geofencing een belangrijke marketing tool zijn."

"Ik kan mij wel voorstellen dat ik misschien vaker de Hunkemöller site bezoek en tot aankoop overga als ik meer ‘aware’ word gemaakt van coupons, promoties, nieuwigheden etc. Dit zorgt misschien voor 1 bezoek per kwartaal extra van mijn kant. Dat ik misschien eerder aan Hunkemöller denk als de zomer begint en ik een nieuwe bikini best zie zitten. En dat is het voordeel van een app, je kan vrij snel en real time inspelen op het weer, festivals, holiday seasons etc. Maar dat vraag ik mij nog steeds af – zijn het gebruiken van pushberichten (zoals die in elke native app mogelijk zijn) niet genoeg? Of is mij ‘lastigvallen’ als ik binnen een straal van 100 meter van een Hunkemöller store echt een trigger om mij vaker een Hunkemöller winkel in te laten stappen? Word ik loyaler omdat ik het fijn vind dat Hunkemöller mij herinnert aan promoties en een winkel in de buurt? Of wil ik toch echt meer in mijn persoonlijke behoeftes voorzien worden en wil ik geen berichten op mijn personal device over huidskleurige onderbroeken terwijl ik die nooit koop? Ik ben nieuwsgierig als marketeer, maar of ik genoeg getriggerd word als klant? Tijd zal het leren, en ik hoop van harte dat 2.0 mij meer als Jessica behandeld en minder als een random Hunkemöller klant.”

Antje Meindersma (Mobile Marketing manager - )
"Hunkemoller steekt zijn kop boven het maaiveld uit en dit verdient allereerst complimenten. Zij heeft begrepen dat er grote kansen liggen in het inzetten van Mobile om haar klanten aan zich te binden en naar haar winkels te krijgen. Jammergenoeg beloont de consument niet de intentie, maar de uitvoering en hierin laat de app te wensen over. Vooral op design scoort de app in mijn ogen onder de maat.Alledaags werkt vanuit de vakgebieden marketing, design en techniek en vanuit deze drie perspectieven hebben we naar de iPhone App gekeken."

Marketing

"Als consument en markteer mis ik de focus in de app. What’s in it for me? Naast de vraag wat kan ik er mee, mis ik de reden om de app op mijn telefoon te laten staan. Om te winkelen kan ik net zo goed naar de mobiele website (aangezien deze 1 op 1 getoond wordt). Als marketeer kan ik wel redenen bedenken, maar de consument is keihard. Werkt een app niet duidelijk of heb ik er niet zoveel aan dan valt je app in de 80 procent categorie die binnen een week van de telefoon verdwijnt. De keiharde consument eist gemak, service en snelheid on the spot en dit alles in een mooi jasje. In deze vorm beantwoord de uitvoering van de app hier niet aan in mijn ogen."

Design

"Op elke pagina staan fouten in consistentie en navigatie. Simpele dingen als toetsenbord niet kunnen wegklikken, of handmatig mijn kortingskoce overtikken werken mijn gebruikerservaring tegen. Een ander voorbeeld hiervan is de navigatie. De ene keer moet ik op een kruisje drukken, dan op een home knop en dan weer op een terug pijl. Los van pagina’s die de ene keer omslaan en dan weer swipen. Design ondersteund hier niet de ervaring en werkt zelfs het gebruikersgemak tegen. Het komt op mij over als haastwerk of niet voldoende getest. Dit is jammer, want usability hangt af van uitvoering op detailniveau. Een gemiste kans in mijn ogen."

Techniek

"Wanneer je kiest voor webbased, kun je altijd zorgen dat de gebruiker hier geen last van heeft. Nu wordt de totale website getoond en heb je last van deze navigatie of raak je hier zelfs in vast. Het is natuurlijk geen probleem om je producten te tonen vanuit de website, maar zorg dan dat ik niet ook hier voor een store locator of zelfs voor een niet responsive desktop versie kan kiezen."

"Mobile is een grote kans voor retailers. Helaas is de consument keihard en veeleisend. Dit maakt dat vele merken (groot en klein) op zoek zijn naar de juiste manier om Mobile in te zetten. Hunkemöller loopt hierin zeker voorop en ik hoop dat dit op de langere termijn haar vruchten af zal werpen. Wij blijven Hunkemöller natuurlijk volgen en ik heb braaf al mijn gegevens ingevoerd om te zien wat de app op termijn gaat doen."




Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in