Overslaan en naar de inhoud gaan

Tony Wang (Twitter): ‘Gebruiker telt voor Twitter’

Tony Wang, general manager van Twitter UK, was vorige week even op bezoek in Nederland om personeel te werven voor een binnenkort te openen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Twitter heeft plannen voor kantoren in Parijs en Madrid, en Wang wil de markt verkennen in Duitsland en Italië. Waarom ook Nederland? Wang: ‘Jullie lopen voor op andere landen als het gaat om technologie en digitale ontwikkelingen. De vraag naar marketingactiviteiten rond Twitter is in Nederland, Frankrijk en Spanje het grootst.’

related partner content for mobile comes here

Wang werkt sinds mei 2011 bij de Britse tak van Twitter, waar hij verschillende promoted product marketingtools heeft geïntroduceerd. ‘We willen bewust geen banners en skyscrapers in de Twitter-omgeving’, zegt Wang. ‘In ons businessmodel gaan we uit van de gebruiker en diens wensen.’
Twitter heeft met name gekeken naar de wijze waarop merken Twitter vanaf het prille begin gebruiken. Wang: ‘Merken betrekken de gebruiker door nieuws en informatie te bieden en producten te bespreken. Daarnaast gebruiken ze Twitter als customer service en gaan ze conversaties aan met consumenten. Dat is net zo organisch als de rest van de berichtenstroom. We wilden daarom geen aparte advertentie-units creëren die de boel interrumperen.’

Twitter heeft nu drie advertentieposities bedacht, die merken via een veilingsysteem kunnen kopen: in het who-to-follow-rijtje, in de trending topics of in de timeline zelf. Ang: ‘Die laatste is een promoted tweet en staat bovenin de timeline. Deze wordt getoond op basis van interesse en locatie en is er nooit meer dan één.’ Betaling geschiedt op basis van pay per performance, dus bijvoorbeeld nadat een consument een merk is gaan volgen.

Onlangs begon Twitter met Vine, een videotool waarmee gebruikers filmpjes van maximaal zes seconden naar elkaar kunnen tweeten. Vooralsnog wordt Vine buiten beschouwing gelaten als het gaat om advertenties. ‘We zitten nog in de verkenningsfase van alle mogelijkheden die Twitter biedt.’

Tot slot, wie is het belangrijkst: de gebruiker of de adverteerder? ‘Daar is geen twijfel over mogelijk, de gebruiker.’ Maar ook: ‘Adverteerders vormen al jaren een deel van onze gebruikers. Die twee groepen bijten elkaar niet, integendeel. Ze zijn complementair.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in