Overslaan en naar de inhoud gaan

Supermarktadvertenties boeien niet

De paginagrote krantenadvertenties waarmee de supermarkten hun prijzenoorlog uitvechten, weten de consument slechts een paar seconden te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij slecht vormgegeven reclame houdt de lezer het zelfs al na een halve seconde voor gezien. Dit blijkt uit onderzoek naar de oogbewegingen van krantenlezers, door Verify. Iris Donkers studeerde erop af aan de Universiteit van Tilburg. Donkers haalde 110 dagbladadvertenties door een

related partner content for mobile comes here

'eye-tracking scanner' van Verify.

De supermarktoorlog wordt niet alleen uitgevochten in het winkelschap. De winkelketens proberen de consument steeds vaker te lokken via krantenadvertenties. Aanbiedingen met grote kortingen krijgen niet meer aandacht krijgen dan koopjes met een kleine korting. Kennelijk is de consument niet meer gemotiveerd om de kortingen echt tot zich door te laten dringen.

Verder valt op dat advertenties met kleur erin niet per se garant staan voor het trekken van de aandacht en het behouden daarvan.

Bij de bekende tweekolomsbrede advertentiestrook van Albert Heijn verslapt de aandacht van de lezer razendsnel. Binnen een halve seconde heeft de helft van de kijkers afgehaakt. De paginagrote kleurenadvertentie van Super de Boer doet het daarentegen zeer goed. De ogen van de consument beginnen bij de kop ('Dure maand gehad?'), zakken vervolgens af naar de berg sinterklaascadeautjes en dwalen daarna nog wat rond langs de boerenkoolaanbieding van 99 cent (linksonder) en het netje sinaasappelen rechtsonder. Via de Dash -aanbieding belanden

zij uiteindelijke bij de naam Super de Boer. Missie geslaagd voor deze winkelketen, want uit het onderzoek blijkt dat de naam van de winkel gemiddeld slechts door de helft van de lezers wordt gezien (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in