Overslaan en naar de inhoud gaan

Succesfactoren in e-business

Traditionele bedrijven hebben hun internetactiviteiten vaak overgelaten aan de CIO en de IT-afdeling. Dat is in veel gevallen slecht…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een handvol ‘verlichte’ bedrijven hebben hun e-businessinspanningen niet bij hun IT-afdeling ondergebracht maar overgedragen aan senior executives (met bijvoorbeeld een sales- of marketingachtergrond) die veel inzicht hebben in de zakelijke aspecten van een onderneming – en niet zozeer de technologische aspecten. Volgens Glenn Rifkin (journalist) en Joel Kurtzman (PricewaterhouseCoopers) – de auteurs van het boek Radical E. – is de CIO niet de meest aangewezen persoon om leiding te geven aan de e-businessoperatie. IT-mensen hebben namelijk meestal onvoldoende inzicht in de zakelijke en strategische aspecten van e-business en onvoldoende algemeen-managementcompetentie. Wat niet wegneemt dat betrokkenheid van de CIO – als technologiedeskundige - onmisbaar is. Wat onderscheidt succesvolle e-businessonderbnemingen van niet-succesvolle e-businessondernemingen? Hier zijn een paar succesfactoren in e-business:

related partner content for mobile comes here
  • Grote, traditionele ondernemingen die weten te profiteren van e-business, hebben hun internetactiviteiten niet halfslachtig aangepakt.
  • Zij staan niet toe dat de IT-afdeling met het e-businessinitiatief aan de haal gaat en het tot het zoveelste niet erg rendabele langetermijnproject bombardeert.
  • Zij creëren een ‘dotcomgevoel’ (dat wil zeggen: de spanning en het pioniersgevoel van de dotcompany van vóór de internetcrash), maar wel binnen de context van een grote, stabiele onderneming met voldoende kapitaal, een mondiaal bereik en aanzienlijke slagkracht.
  • Best practices worden organisatiebreed en –diep gedeeld. Het wordt gestimuleerd om goede ideeën te plagiëren.
  • De president-directeur geeft persoonlijk leiding aan het e-businessinitiatief en geeft topprioriteit aan dit initiatief.

< SIZE=1>Bron: mit sloan management review

<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in