Succesfactoren in e-business


Een handvol ‘verlichte’ bedrijven hebben hun e-businessinspanningen niet bij hun IT-afdeling ondergebracht maar overgedragen aan senior executives (met bijvoorbeeld een sales- of marketingachtergrond) die veel inzicht hebben in de zakelijke aspecten van een onderneming – en niet zozeer de technologische aspecten. Volgens Glenn Rifkin (journalist) en Joel Kurtzman (PricewaterhouseCoopers) – de auteurs van het boek Radical E. – is de CIO niet de meest aangewezen persoon om leiding te geven aan de e-businessoperatie. IT-mensen hebben namelijk meestal onvoldoende inzicht in de zakelijke en strategische aspecten van e-business en onvoldoende algemeen-managementcompetentie. Wat niet wegneemt dat betrokkenheid van de CIO – als technologiedeskundige - onmisbaar is. Wat onderscheidt succesvolle e-businessonderbnemingen van niet-succesvolle e-businessondernemingen? Hier zijn een paar succesfactoren in e-business:
- Grote, traditionele ondernemingen die weten te profiteren van e-business, hebben hun internetactiviteiten niet halfslachtig aangepakt.
- Zij staan niet toe dat de IT-afdeling met het e-businessinitiatief aan de haal gaat en het tot het zoveelste niet erg rendabele langetermijnproject bombardeert.
- Zij creëren een ‘dotcomgevoel’ (dat wil zeggen: de spanning en het pioniersgevoel van de dotcompany van vóór de internetcrash), maar wel binnen de context van een grote, stabiele onderneming met voldoende kapitaal, een mondiaal bereik en aanzienlijke slagkracht.
- Best practices worden organisatiebreed en –diep gedeeld. Het wordt gestimuleerd om goede ideeën te plagiëren.
- De president-directeur geeft persoonlijk leiding aan het e-businessinitiatief en geeft topprioriteit aan dit initiatief.
<#FONT SIZE=1>Bron: mit sloan management review
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid