Sportsponsoring of sportdonatie?
Het verbinden van je bedrijfsnaam aan een sportvereniging kan vele voordelen hebben. Het kan je naamsbekendheid vergroten. Het kan je bedrijf een positief imago geven. Je kunt je medewerkers erbij betrekken, actief (zelf laten sporten) of passief (kaartjes voor wedstrijden).Je kunt de businessclub van de vereniging gebruiken om nieuwe zakelijke contacten op te doen. Het kan je een goede naam geven bij de gemeente waarin je actief bent, met bijpassende voordelen. Als je deze doelen wilt bereiken, moet je er wel van tevoren over nadenken. Wat wil ik bereiken? Hoe gaat de vereniging die ik sponsor mij helpen dit te bereiken, m.a.w. wat krijg ik terug voor mijn sponsorgeld? Wat kost het? Wat levert het op? Staan die twee laatste in verhouding tot elkaar?
Puntje uit de taart of een eigen gebakje
Dan komt de overweging; sponsoren we iets dat populair is, of iets unieks? De gemiddelde professionele voetbalclub heeft tientallen, zo niet honderden sponsoren. Dat heeft een reden; jezelf kunnen associeren met zo'n club heeft grote voordelen. Aan de andere kant moet je wel een hele flinke investering doen voordat je als sponsor wat voorstelt.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaEen alternatief is een vereniging of sporter die (nog) wat minder bekend is. Met weinig geld kun je zo iemand aan jouw merk binden. Er zit zelfs iets MVO-achtigs in, iets heroïsch. Een mooi voorbeeld is vrouwenvoetbal. Hen sponsoren kost maar een fractie van hun mannelijke collega's, het imago is bijzonder sympathiek en je maakt een statement. Een ander voorbeeld is een sporter in een wat minder populaire sport. Ik ontmoette twee jaar geleden Arrianne Aukes, een freestyle windsurfster. Komt (nog) niet te vaak in de pers, maar is wel wereldwijd topper in haar sport. Ze doet mee aan alle wedstrijden in Brazilië, Zuid-Afrika en natuurlijk Nederland. Maar ze moet tussendoor wel naar huis komen om te werken zodat ze de volgende reis kan betalen. Daar kun je als sponsor, zeker als je naast een beetje geld ook wat tijd hebt om haar te helpen met de PR, veel goeds doen.
De praktijk
De eerste overweging om aan sportsponsoring te doen is echter vaak omdat het bedrijf uit de plaats van een bepaalde club komt, of fans heeft. Of, op kleinere schaal, omdat de kinderen er actief zijn. Daar is helemaal niets mis mee. Want clubliefde is de basis voor een langdurige loyale relatie. En als je als organisatie je imago wilt verbeteren, is een langdurige verbinden noodzaak. Bedrijven die op topniveau bezig zijn met hun sponsoring weten dat. Maar wat de reden ook is, het blijft van belang om van te voren te bepalen wat de doelen voor de onderneming zijn. Sponsoring houdt in dat je elkaar helpt. Dat de sponsor er dus iets voor terugkrijgt. Aandacht van de spelers, toegang tot andere sponsoren, gebruik van de faciliteiten. Als je daar als sponsor niets mee doet, ben je geen sponsor. Dan ben je donateur.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid