'Retail zal nooit meer hetzelfde zijn'


2008 zal de geschiedenisboeken ingaan als het jaar waarin een aanzienlijk deel van de retailsector zal inkrimpen. Er is geen overcapaciteit meer, evenmin als goedkoop krediet.
Het onderzoeksbureau verwacht een economische groei van 8,1 procent de komende vijf jaar, daar waar de afgelopen vijf jaar er een groei was van 14,1 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet goede nieuws is dat de bedrijven die overblijven, zich in een minder concurrerende omgeving zullen bevinden, met goede mogelijkheden voor groei van het marktaandeel.
Hoewel de neergaande trend in de retailsector een langdurige zal zijn, wordt 2009 het jaar waarin de markt op zijn zwakst is, met een negatieve groei van 0,6 procent. Consumentenuitgaven voor non-food zullen dalen met 3 procent.
De belangrijkste driver van dit alles is Groot-Brittannië’s slecht draaiende economie en de stijgende werkloosheid, waarvan wordt verwacht dat deze zal pieken in 2010. Verdict Research meent dat niet alleen de daadwerkelijke werkloosheid, maar ook de dreiging van werkloosheid ervoor zorgt dat consumenten minder uitgeven.
Deze economische crisis is complexer dan voorgaande crises en het zal ook langer duren voordat de economie is hersteld. Maar nog belangrijker: de verwachting is dat als de economie is hersteld, de retailsector er niet meer uitziet als voorheen. De retailsector heeft zo zijn eigen problemen. Consumenten zullen niet zo snel meer, zoals vroeger, op de pof kopen. De consument zal zich ook meer bewust zijn van de prijzen. Vandaar dat Verdict Research verwacht dat de groei in de retailsector in 2012 en 2013 respectievelijk 2,1 en 2, 5 procent bedraagt, in plaats van de gemiddelde groei van 6,3 procent zoals we die in de jaren negentig zagen.
Wat kunnen de retailers doen? Het zal draaien om 'survival of the fittest'. Innovatie, differentiatie en exclusieve producten. Retailers zullen een evenwicht moeten vinden tussen de nieuwe consumentenwensen zoals kwalitatieve, tijdloze producten en kortere vervangingscycli in productreeksen waar consumenten op besparen.
Retailers moeten nog eerder consumententrends signaleren en erop reageren, productenreeksen succesvol maken, verkopen differentiëren en extra diensten/service toevoegen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid