Overslaan en naar de inhoud gaan

'Retail zal nooit meer hetzelfde zijn'

De verminderde retailomzet is niet alleen het tijdelijke gevolg van de recessie, zo ontdekte Britse marktonderzoeksbureau Verdict Research,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

2008 zal de geschiedenisboeken ingaan als het jaar waarin een aanzienlijk deel van de retailsector zal inkrimpen. Er is geen overcapaciteit meer, evenmin als goedkoop krediet.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoeksbureau verwacht een economische groei van 8,1 procent de komende vijf jaar, daar waar de afgelopen vijf jaar er een groei was van 14,1 procent.

Het goede nieuws is dat de bedrijven die overblijven, zich in een minder concurrerende omgeving zullen bevinden, met goede mogelijkheden voor groei van het marktaandeel.

Hoewel de neergaande trend in de retailsector een langdurige zal zijn, wordt 2009 het jaar waarin de markt op zijn zwakst is, met een negatieve groei van 0,6 procent. Consumentenuitgaven voor non-food zullen dalen met 3 procent.

De belangrijkste driver van dit alles is Groot-Brittannië’s slecht draaiende economie en de stijgende werkloosheid, waarvan wordt verwacht dat deze zal pieken in 2010. Verdict Research meent dat niet alleen de daadwerkelijke werkloosheid, maar ook de dreiging van werkloosheid ervoor zorgt dat consumenten minder uitgeven.

Deze economische crisis is complexer dan voorgaande crises en het zal ook langer duren voordat de economie is hersteld. Maar nog belangrijker: de verwachting is dat als de economie is hersteld, de retailsector er niet meer uitziet als voorheen. De retailsector heeft zo zijn eigen problemen. Consumenten zullen niet zo snel meer, zoals vroeger, op de pof kopen. De consument zal zich ook meer bewust zijn van de prijzen. Vandaar dat Verdict Research verwacht dat de groei in de retailsector in 2012 en 2013 respectievelijk 2,1 en 2, 5 procent bedraagt, in plaats van de gemiddelde groei van 6,3 procent zoals we die in de jaren negentig zagen.

Wat kunnen de retailers doen? Het zal draaien om 'survival of the fittest'. Innovatie, differentiatie en exclusieve producten. Retailers zullen een evenwicht moeten vinden tussen de nieuwe consumentenwensen zoals kwalitatieve, tijdloze producten en kortere vervangingscycli in productreeksen waar consumenten op besparen.
Retailers moeten nog eerder consumententrends signaleren en erop reageren, productenreeksen succesvol maken, verkopen differentiëren en extra diensten/service toevoegen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in