Reclame irriteert makers zelf ook


Dat zijn enkele van de conclusies van een onderzoek van Interview-NSS, ter gelegenheid van het afscheid van Adformatie-hoofdredacteur Michael van Os.
Interview vroeg ruim tweehonderd vakgenoten (adverteerders, reclame- en mediabureaus, media-exploitanten en andere organisaties) hoe zij zelf, dus als consument, tegen reclame aankijken. Uit het onderzoek blijkt dat men de opmars van commerciële communicatie op tv (gesponsorde programma’s), in dagbladen en tijdschriften als negatief ervaart.
Het meeste ‘last’ van reclame zeggen de respondenten te ondervinden op tv; advertenties in dagbladen, buiten en in de winkel storen het minst. En een meerderheid is bepaald niet gecharmeerd van pop-ups op internet.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSToch zegt ook het merendeel van de ondervraagden dat ze zich bijna nooit aan reclame stoort wanneer creatie en executie deugen. En maar liefst 52 pct antwoordt, dat commerciële boodschappen hen er soms toe aanzetten een bepaald product of dienst te kopen. Brievenbusreclame prikkelt het meest om naar de winkel te gaan.
Opvallend is ook dat tweederde van de respondenten niet bereid is meer te betalen voor een medium als dat minder reclame zou bevatten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid