Overslaan en naar de inhoud gaan

Inzage in MVO bedrijven onvoldoende

De manier waarop Nederlandse bedrijven inzage bieden in de gevolgen van duurzaam ondernemen scoort een dikke onvoldoende.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het jaarlijkse verslag over deze rapportages van het adviesbureau Berenschot. ‘Bij een meerderheid hangt de rapportage van toevalligheden aan elkaar’, zegt Jos Reinhoudt, projectleider van het onderzoek bij Berenschot, tegen de Volkskrant.

related partner content for mobile comes here

De 179 onderzochte bedrijven haalden gemiddeld 45 punten op een schaal van honderd. Hun jaarverslagen werden bekeken op zaken als energieverbruik of mensenrechten. Ook de erkenning van bijvoorbeeld internationale richtlijnen is een criterium. Over de kwaliteit van het daadwerkelijke beleid worden geen uitspraken gedaan.

Bijna de helft van de onderzochte bedrijven heeft het afgelopen jaar vooruitgang geboekt, maar een bijna even grote groep verliest punten. Reinhoudt noemt de resultaten tegenvallend. ‘We verwachten niet dat een bedrijf alle interne memo’s publiceert, maar wel dat ze zaken aansnijden die voor dat bedrijf van belang zijn.’

Toch ziet hij een paar lichtpunten. Het aantal bedrijven dat gedragscodes opstelt over duurzaam ondernemen, is in een jaar verdubbeld. Bovendien zitten een aantal ‘beeldbepalende’ bedrijven in de lift, waaronder Ahold en zorgverzekeraar VGZ-IZA. ABN Amro, net als vorig jaar op de eerste plaats, haalde zelfs twee punten meer.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in