Overslaan en naar de inhoud gaan

Door marketing leren om te overleven

In de lerende organisatie moet marketing een veel centralere rol spelen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om te overleven in de hyperconcurrentie van vandaag moeten bedrijven zichzelf omturnen tot lerende organisaties. En het is aan marketing om daarin het voortouw te nemen. Want – als het goed is – worden juist dáár signalen uit en veranderingen in de omgeving het eerst opgepikt en omgezet in actie. Zo kan marketing zich ontwikkelen tot de plaats waar de strategische lijnen worden uitgezet.

related partner content for mobile comes here

Voor de goede orde: het leren dient zich uit te strekken over drie terreinen: de markt (wat leeft er onder klanten en prospects?), de onderneming (wat bepaalt de agenda van de diverse afdelingen van het bedrijf), en daar tussenin de marketingorganisatie zelf (wat kunnen de creatieven leren van de analytici en omgekeerd?). Samenwerking en uitwisseling zijn absolute voorwaarden om verder te komen op deze terreinen.

Ook in hoe en wat er wordt geleerd zijn drie niveaus te onderscheiden: aan de basis staan regels en fundamentele oplossingen voor problemen, een niveau hoger worden bekende patronen onderzocht op hun waarde, en helemaal bovenaan gaat het om het creëren van een nieuw bewustzijnsniveau: het ontdekken van mogelijkheden die het bedrijf en zijn werkwijze in een geheel nieuw licht kunnen plaatsen.

Bron: Marketing Management

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in