Overslaan en naar de inhoud gaan

Online informatie verbreedt ‘evoked set’ autoconsument

Autobezitters zijn steeds minder trouw aan één automerk. Online informatie verbreedt het gezichtsveld van de consument, waardoor meer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De onderzoekers stelden aan 600 autobezitters onder andere de vraag ‘wat is de rol van internet in de oriëntatiefase van het aankoopproces?’ Uit de antwoorden blijkt dat internet voor merken het meest geschikte mediumtype is om binnen de 'evoked set' van de autoconsument te komen.

related partner content for mobile comes here

Uit de resultaten van het onderzoek komt duidelijk naar voren dat internet (door zijn transparantie) het keuzeproces vergemakkelijkt. In de oriëntatiefase gebruiken bijna zeven op de tien autobezitters (67 procent) internet als eerste of tweede bron. 36 Procent van de autoconsumenten gebruikt brochures als hoofdbron. Autobladen, de sociale omgeving en personeel van de autodealer volgen daarna (alle met zo'n 25 procent).

Internet onderscheidt zich volgens de onderzoekers als informatiebron vooral in het bieden van de mogelijkheid om te vergelijken. Dit doen consumenten met prijzen, modellen, kenmerken en - het meest geloofwaardig - ervaringen van andere autobezitters.

Gelet op het toenemende internetgebruik kan volgens de onderzoekers de huidi-ge autobezittende heavy user van internet wellicht als de autoconsument van morgen gezien worden. Zij besteden immers relatief veel tijd aan het online oriënteren op een nieuwe auto.

De autodealer blijft een zeer centrale rol vervullen in het aankoopproces. Sterker nog, autobezittende heavy users bezoeken gemiddeld meer autodealers en maken meer proefritten dan de autobezittende light users van internet. Waarschijnlijk worden heavy users juist vooral nieuwsgierig gemaakt naar nieuwe merken en nieuwe modellen, wat het dealerbezoek ten goede komt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in