Overslaan en naar de inhoud gaan

Non-spotreclame voor het eerst boven 100 miljoen

Aan non-spotreclame is in 2008 netto 119 miljoen euro besteed, een stijging van 28 procent ten opzichte van 2007 (93 miljoen).
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarmee doorbreken de uitgaven aan non-spot voor het eerst de grens van 100 miljoen euro. In 2006 was non-spot goed voor 85 miljoen euro. Dat blijkt uit het Financieel Jaarverslag Televisiereclame 2008, dat het Nederlands kenniscentrum voor televisiereclame Spot woensdag presenteerde.

related partner content for mobile comes here

Volgens Spot past non-spot goed bij de actuele behoefte van adverteerders aan ‘experience marketing’, waarbij de omgeving van tv-programma’s ‘een sterke gevoelswaarde biedt aan een merk’.

De bestedingen aan ‘reguliere’ spotreclame zijn toegenomen van 851 miljoen euro in 2007 naar 855 miljoen euro in 2008 (+0,5 pct). De totale tv-bestedingen in 2008 – dus inclusief non-spot – groeiden naar 974 miljoen euro, een stijging van 3,2 pct ten opzichte van een jaar eerder. In 2007 waren de totale bestedingen 944 miljoen euro, 6,8 pct hoger dan het jaar daarvoor.

In de eerste drie kwartalen van 2008 lieten de spotbestedingen een gemiddelde groei zien van ongeveer 5 pct. De daling van de bestedingen in het vierde kwartaal doet de groei van de eerste drie kwartalen echter wegsmelten. Adverteerders voor verzekeringen, computerspellen en frisdranken laten in 2008 de sterkste groei zien. Fastmovers en retailers blijven gezamenlijk de belangrijkste adverteerders van televisiereclame: zij nemen meer dan de helft van de bestedingen voor hun rekening. De automobielbranche, banken en verzekeringen vormen daarna de grootste sectoren.

Spot verwacht dat de bestedingen voor televisiereclame in 2009 op peil zullen blijven, aangezien televisiereclame zich in economische crises in het algemeen beter handhaaft dan andere media. Mocht de economie in de tweede helft van 2009 alweer aantrekken, kan er een lichte groei worden gerealiseerd van 0 tot 2 pct.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in