Nederlandse marketeers en Japanse schoolmeisjes


Japanners zijn gek op tekenfilm karakters. Bovenop de beeldschermen van veel van onze medewerkers staan plastic enime characters.
Niet 1, 2 of drie, maar vaak meer dan 20. Verder hangt aan practisch iedere mobiele telefoon wel een aantal Manga figuurtjes.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIk heb volwassen mannen in pak gezien met een zacht roze poppetje losjes uit hun broekzak hangend. In de metro zie je veel van deze 'salary men' cartoons lezen.
Wat is die fascinatie met pop cultuur onder volwassenen. Ik stelde deze vraag aan Chris Beamont, CEO van Grey Advertising in Japan en professor aan de Tokyo University.
Volgens Chris heeft het te maken met de academische ratrace waar de japanners vanaf hun tweede inzitten.
De keuze van de juiste pre-kleuterschool is bepalend voor de juiste kleuterschool. Deze is weer bepalend voor de juiste lagere school, etcetera. En ieder jaar op elke niveau zijn er examens. Zakken is geen optie.
Er zijn jaarlijks maar een paar plekken op de Tokyo University en is een enorme hoeveelheid kandidaten, dus het is ieder jaar weer dringen.
Nu verandert dit snel met de vergrijzing in Japan en de universiteiten zullen de deuren ongetwijfeld vroeger of later iets verder open moeten zetten, maar zover is het nog niet.
Pas op de universiteit is het rustig. Binnenkomen op de juiste universteit is lastig, zo niet schier onmogelijk, binnenblijven en slagen is eenvoudig.
Deze academische race geeft de japanner bijna geen gelegenheid om van de kindertijd te genieten, wat volgens Chris een van de belangrijkste oorzaken is van de fascinatie van japanners met popcultuur.
Popcultuur is inmiddels het grootste export product van Japan. Wie kent niet 'Hello Kitty', 'Pokemon', 'Duel Masters', 'Mighty Morphin Power Rangers', Yu-Gi-Oh en Doraemon.
Tokyopop, een uitgever in Los Angeles van Japanse manga, heeft in korte tijd 12 miljoen dollar in venture kapitaal bij elkaar kunnen krijgen en heeft licensing deals gesloten met media giganten als Viacom, Fox en Walt Disney. Nieuwe handtassen van Vuitton zijn uitgedost met pop-art design van Murakami.
Gwen Stefani is direct trendy geworden door Harajuka-meisjes te gebruiken in de teksten en in de promotie van haar CD. Evisu-spijkerbroeken zijn populairder (en duurder) dan welk ander merk ook. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Trend watchers kijken tegenwoordig niet meer naar nieuwe trends uit urban America, maar naar japanse schoolmeisjes. Wil je als Nederlandse marketers op de hoogte blijven van de nieuwste trends, hou dan de japanse popcultuur ? en de japanse schoolmeisjes - in de gaten.
Laat ik deze tweede blog eens eindigen met een echte gouden tip. Het 'coolste' item deze zomer in Japan is geen high-tech speeltje, maar een fundoshi.
Het is even wennen, maar het is letterlijk en figuurlijk 'cool'.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid