Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse marketeers en Japanse schoolmeisjes

Gastblogger Douwe Rademaker in Tokyo
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Japanners zijn gek op tekenfilm karakters. Bovenop de beeldschermen van veel van onze medewerkers staan plastic .

related partner content for mobile comes here

Niet 1, 2 of drie, maar vaak meer dan 20. Verder hangt aan practisch iedere mobiele telefoon wel een aantal Manga figuurtjes.

Ik heb volwassen mannen in pak gezien met een zacht roze poppetje losjes uit hun broekzak hangend. In de metro zie je veel van deze 'salary men' cartoons lezen.

Wat is die fascinatie met pop cultuur onder volwassenen. Ik stelde deze vraag aan Chris Beamont, CEO van Grey Advertising in Japan en professor aan de Tokyo University.

Volgens Chris heeft het te maken met de academische ratrace waar de japanners vanaf hun tweede inzitten.

De keuze van de juiste pre-kleuterschool is bepalend voor de juiste kleuterschool. Deze is weer bepalend voor de juiste lagere school, etcetera. En ieder jaar op elke niveau zijn er examens. Zakken is geen optie.

Er zijn jaarlijks maar een paar plekken op de Tokyo University en is een enorme hoeveelheid kandidaten, dus het is ieder jaar weer dringen.

Nu verandert dit snel met de vergrijzing in Japan en de universiteiten zullen de deuren ongetwijfeld vroeger of later iets verder open moeten zetten, maar zover is het nog niet.

Pas op de universiteit is het rustig. Binnenkomen op de juiste universteit is lastig, zo niet schier onmogelijk, binnenblijven en slagen is eenvoudig.

Deze academische race geeft de japanner bijna geen gelegenheid om van de kindertijd te genieten, wat volgens Chris een van de belangrijkste oorzaken is van de fascinatie van japanners met popcultuur.

Popcultuur is inmiddels het grootste export product van Japan. Wie kent niet 'Hello Kitty', 'Pokemon', 'Duel Masters', 'Mighty Morphin Power Rangers', en .

, een uitgever in Los Angeles van Japanse manga, heeft in korte tijd 12 miljoen dollar in venture kapitaal bij elkaar kunnen krijgen en heeft licensing deals gesloten met media giganten als Viacom, Fox en Walt Disney. Nieuwe handtassen van zijn uitgedost met pop-art design van Murakami.

is direct trendy geworden door -meisjes te gebruiken in de teksten en in de promotie van haar CD. -spijkerbroeken zijn populairder (en duurder) dan welk ander merk ook. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Trend watchers kijken tegenwoordig niet meer naar nieuwe trends uit urban America, maar naar japanse schoolmeisjes. Wil je als Nederlandse marketers op de hoogte blijven van de nieuwste trends, hou dan de japanse popcultuur ? en de japanse schoolmeisjes - in de gaten.

Laat ik deze tweede blog eens eindigen met een echte gouden tip. Het 'coolste' item deze zomer in Japan is geen high-tech speeltje, maar een .

Het is even wennen, maar het is letterlijk en figuurlijk 'cool'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in