Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders kiezen vaker voor museum als dagattractie

Maar Efteling blijft het favoriete attractiepark.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Van de dertien musea die nu vooral in overweging worden genomen bij de selectie van een dagattractie, zijn het Anne Frank Huis en het Rijksmuseum veruit favoriet. De waardering voor de dertien musea is hoger dan voor de gemiddelde dagattractie vanwege de uniekere bezoekerservaring en het informatieve karakter.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit de vierde editie van het Dagattracties Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, onder 1.600 Nederlanders.

De top-10 van dagattracties met de sterkste reputatie (+ positie in 2014)

  • 1. (1) Efteling
  • 2. (2) Anne Frank Huis
  • 3. (6) Rijksmuseum Amsterdam
  • 4. (11) Safaripark Beekse Bergen
  • 5. (5) Madurodam
  • 6. (4) Dolfinarium
  • 7. (7) Apenheul
  • 8. (8) Artis
  • 9. (10) Diergaarde Blijdorp
  • 10. (15) Slagharen

Musea die worden overwogen als leerzaam dagje uit (in volgorde van merkkracht, inclusief index):

  • 1. Anne Frank Huis (100)
  • 2. Rijksmuseum Amsterdam (93)
  • 3. Het Spoorwegmuseum (77)
  • 4. Nederlands Openluchtmuseum (71)
  • 5. Naturalis (61)
  • 6. Het Scheepvaartmuseum (61)
  • 7. Archeon (56)
  • 8. Aviodrome Lelystad Airport (53)
  • 9. Zuiderzeemuseum (53)
  • 10. NEMO (53)
  • 11. Beeld en Geluid (45)
  • 12. Museon (35)
  • 13. Nederlands Watermuseum (11)

In de afgelopen zes jaar stegen vooral de reputaties van NEMO, Naturalis en het Rijksmuseum. Respectievelijk met 57, 20 en 11 procent. Tegelijkertijd stelt Beerda dat musea ook veel kunnen leren van de dagattractiewereld. ‘Vooral op kindvriendelijkheid scoren veel musea te
laag.’

Van Gogh Museum ontbreekt in top-50
Opvallend is het ontbreken van het Van Gogh Museum op de ranglijst van populairste dagattracties. ‘Ondanks dat jaarlijks bijna twee miljoen mensen het museum bezoeken, denkt de gemiddelde Nederlander niet aan het Van Gogh Museum bij de keuze van een leerzame dagattractie’, verklaart Hendrik Beerda. ’Net als een aantal jaren geleden nog het geval was bij het Anne Frank Huis ziet de Nederlander het Van Gogh Museum vooral als een bestemming voor de buitenlandse toerist. Er zijn dus nog volop groeikansen voor het museum in de binnenlandse markt.’

Dure Efteling favoriet
Ondanks dat een gezinsuitje naar Kaatsheuvel als duur wordt ervaren, behoudt de Efteling zijn nummer één positie in de dagattractiemarkt. ‘De prijs is eigenlijk het enige punt waarover de consument iets te klagen heeft bij de Efteling’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Op alle andere, belangrijke imagofactoren behaalt dit attractiepark topscores: qua sympathie, afwisseling, sfeer, horeca, vernieuwing en vriendelijkheid van het personeel.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in