Overslaan en naar de inhoud gaan

mHealth booming business voor klein en groot

mHealth is booming business. Dit jaar verwacht men wereldwijd 4 miljard dollar om te kunnen zetten en dat stijgt exponentieel naar 26…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Inmiddels zijn er zo’n slordige 100.000 apps die voldoen aan het predikaat mHealth-app. Dat is een grote stijging ten opzichte van een aantal jaar geleden. De definitie van mHealth apps is een vrij brede waardoor alles dat ook maar ruikt naar health en mobiel is, al wordt meegerekend.

related partner content for mobile comes here

Fitness en weinig verdienen

In een recent onderzoek van research2guidance blijkt dat het grootste deel van de app-ontwikkelaars zich richt op de chronisch zieken (31%) en fitness-adepten (28%). De logische doelgroep van artsen en andere zorg professionals blijft nog wat achter met slechts 14% van de aandacht. Blijkbaar is massa nog steeds kassa in de ogen van menig ontwikkelaar. Saillant detail is dat meer dan tweederde van de developers minder dan $ 10.000,- of zelfs helemaal niets verdiend aan alle inspanningen. Overigens is dat een beeld dat niet uniek is voor de mHealth-app-industrie, op veel meer terreinen is het vaak liefdewerk oud papier.

Booming

Ondanks de verdienmodel-problemen bij een groot deel van de ontwikkelaars is mHealth booming. Dit jaar verwacht men wereldwijd 4 miljard dollar om te kunnen zetten en dat stijgt exponentieel naar 26 miljard dollar in 2017. Dit astronomische bedrag is overigens nog steeds maar een bescheiden 0,5% van de totale markt voor gezondheidszorg.

Platforms

Er zijn veel kansen voor de gevestigde orde, maar ook zeker voor de innovatieve zolderkamer-ontwikkelaars. De bedrijven die al succesvolle mHealth apps hebben gepubliceerd kiezen trouwens massaal voor iOS (75%) als belangrijkste platform ondanks de enorme marktpenetratie van Android (20%) en de nieuwelingen kiezen dan weer vaker voor de alternatieven WP8 of HTML5.

Waar liggen die kansen dan?

De grootste kansen liggen op het gebied van:

  • Remote monitoring apps
  • Consult op afstand apps
  • Diagnostische apps
  • Reminders and alerts apps
  • Fitness apps
  • Patiëntendossier apps
  • Medische toestand management apps
  • Compliance apps
  • Voedingswaarde advies apps
  • Wellness apps (zoals yoga)

 

Al best redelijke Big Data

 

Maandelijks wordt er door ongeveer honderd miljoen gebruikers van gezondheid en fitness apps tenminste 1 parameter vastgelegd. Deze parameters zijn bijvoorbeeld het aantal stappen dat je loopt, kilometers die je fietst of hoeveel calorieën je hebt gegeten. De meer specialistische apps voor bijvoorbeeld suikerpatiënten wordt door een stuk minder mensen gebruikt (5 miljoen) en nog weer minder mensen gebruiken echt medische toepassingen voor bijvoorbeeld ademhaling, uitgebreide bloed- of urinetesten en hartslag gerelateerde metingen. De enorme hoeveelheid data die nu al wordt gemeten groeit de komende jaren alleen maar verder.

Het is dan ook aan te raden om bij het ontwikkelen van een mHealth app wel rekening te houden met het woud aan service API’s waardoor het niet altijd eenvoudig is om een mHealth app idee ook daadwerkelijk geknoopt te krijgen aan een groter aantal mHealth databases. De crux zit hem in het aansluiten op zoveel mogelijk andere apps of services waarmee de geregistreerde data waardevoller wordt.

All your data API are belong to us

De trend lijkt overigens wel net als onlangs met de patenten van Tesla, dat de API’s steeds vaker opengesteld worden voor de buitenwereld. Hiermee kunnen de ontwikkelaars dan in de nabije toekomst veel meer data via hun app verzamelen en ontsluiten.

Men spreekt ook wel over het mogelijk ontstaan van een nieuw soort ‘Facebook’ voor de gezondheidszorg met optimale interconnectiviteit.

Goed nadenken

De markt is enorm, de kansen talrijk maar het devies is net als bij alle andere mobiele ambities, te kiezen voor specifieke en relevante toepassingen, onderzoek de potentiële gebruikersmarkt op soorten toestellen en gebruiksmomenten. Kijk naar ontwikkelingen binnen de data aggregators en voeg daar een service aan toe of maak er slim gebruik van.


De smartphone blijft de komende jaren met stip het belangrijkste platform voor mHealth ontwikkelaars, op afstand gevolgd door wearables zoals smartwatches en glasses. Er is dus werk aan de winkel, maar richt je schappen en etalage wel goed in.

Boudewijn Broekhuijse

Het complete rapport is te downloaden via: http://mHealtheconomics.com/mHealth-developer-economics-report

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in