Overslaan en naar de inhoud gaan

Merk Zwitserleven niets waard? Onzin!

Berichten dat het merk Zwitserleven niets waard is, kloppen niet, zegt SNS Reaal. Er is een afschrijving voor Goodwill gedaan, aldus SNS…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gisteren kwam RTL Nieuws naar buiten met het bericht dat het merk Zwitserleven niks meer waard is. Eigenaar SNS Reaal zou de boekwaarde van het merk in 2012 afgeschreven hebben tot nul.

related partner content for mobile comes here

Het nieuwsprogramma zat echter niet helemaal goed door ervan uit te gaan dat goodwill op de balans hetzelfde is als merkwaarde, aldius SNS Reaal. Goodwill wordt bij een overname betaald en is opgebouwd uit onder meer marktverwachtingen die nog niet gewaardeerd zijn op de balans, maar die al wel bestaan in de vorm van onderdelen als kennis, klanten, merken en, personeel.

Bij een overname komt dit op de balans te staan, maar vaak wordt deze goodwill weer afgeschreven.

‘Een van de redenen daarvoor is dat ondernemingen na verloop van tijd de boel weer willen opschonen’, aldus Patrick Stal van Interbrand.

Het verrekenen van de merkwaarde is volgens de huidige jaarverslaggevingsregels zelfs niet geoorloofd.

Het niet op de balans kunnen zetten van de merkwaarde wil echter niet zeggen dat het periodiek meten ervan overbodig is.  ‘Philips heeft in zijn jaarverslag een spread opgenomen over de merkwaarden in het concern. Die staan dan wel niet op de balans, maar het is wel iets wat ze aan hun aandeelhouders willen laten weten.’ 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in