Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer uit social networks halen met widgets?

De marketeer wordt nog steeds wel eens verweten weinig met social networks te doen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De marketeer wordt nog steeds wel eens weinig .

related partner content for mobile comes here

De afgelopen dagen vroeg ik me af of er een lijstje met best practices of strategieen te maken zou zijn.

Bij het maken van zo'n lijst valt op dat er een soort tweedeling is in merk activiteiten rond de sociale netwerken: dat wat marketeers zelf ondernemen en dat wat de makers van social networks aan kant en klare tools aanbieden.

Wat door marketeers bijvoorbeeld veel gedaan wordt is het kopen van advertentieruimte of het verspreiden van virale content. Er wordt mondjesmaat gebruik gemaakt van de mogelijkheid om opinieleiders te spotten, contact te leggen met potentiële werknemers of om een medewerkers/alumni netwerk bij elkaar te houden. Opvallend genoeg waren de creatievere marketing initiatieven tot voor kort steeds ontwikkeld door de makers van de social networking sites.

Een interessante ontwikkeling is die van (stukjes web-functionaliteit die je op je eigen website/profielpagina kunt plaatsen). Een van de bekendste widgets is waarmee makkelijk animaties van een persoonlijk foto album op andere websites kunt plaatsen. Een ander voorbeeld zijn de embedded video's van YouTube die op sociale netwerken als Hyves, Facebook en MySpace te vinden zijn.

Op Hyves worden ondertussen ook en sinds schieten de toepassingen overal uit de grond. Eerder waren widgets nog vooral speeltjes voor de techneuten onder ons, ondertussen beginnen ze door te dringen in de ene na de andere sociale profielsite.

Door een werd wat duidelijker hoe social networking sites gebruikers in merk evangelisten kunnen omtoveren. Op HotOrNot was het al een tijdje mogelijk om "tags" aan je profielpagina te koppelen, onlangs is het mogelijk gemaakt om op een zelfde manier visuele "Hotlists" aan een profiel te koppelen. Ofwel: plaatjes van merken, mensen, bands, dingen, etc.

Met een paar klikken voeg je iets dat bij je past uit iemands hotlist toe aan je eigen hotlist. Het principe lijkt op het lid worden van een Hyve op Hyves.nl. Als voorbeeld is een hotlist widget van HotOrNot hieronder weergegeven.

Dit ´portable´ karakter van content en favorieten, de virale manier waarop deze toepassingen zich verspreiden en de macht die een widget maker heeft over alle plekken waar de widgets worden geplaatst lijken voor marketing erg interessant.

Liggen hier op korte termijn kansen voor merken (denk aan branded widgets) of zijn widgets vooralsnog alleen grappige speeltjes?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in