Meer uit social networks halen met widgets?


De marketeer wordt nog steeds wel eens verweten weinig met social networks te doen.
De afgelopen dagen vroeg ik me af of er een lijstje met best practices of strategieen te maken zou zijn.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBij het maken van zo'n lijst valt op dat er een soort tweedeling is in merk activiteiten rond de sociale netwerken: dat wat marketeers zelf ondernemen en dat wat de makers van social networks aan kant en klare tools aanbieden.
Wat door marketeers bijvoorbeeld veel gedaan wordt is het kopen van advertentieruimte of het verspreiden van virale content. Er wordt mondjesmaat gebruik gemaakt van de mogelijkheid om opinieleiders te spotten, contact te leggen met potentiële werknemers of om een medewerkers/alumni netwerk bij elkaar te houden. Opvallend genoeg waren de creatievere marketing initiatieven tot voor kort steeds ontwikkeld door de makers van de social networking sites.
Een interessante ontwikkeling is die van widgets/gadgets (stukjes web-functionaliteit die je op je eigen website/profielpagina kunt plaatsen). Een van de bekendste widgets is Slide.com waarmee makkelijk animaties van een persoonlijk foto album op andere websites kunt plaatsen. Een ander voorbeeld zijn de embedded video's van YouTube die op sociale netwerken als Hyves, Facebook en MySpace te vinden zijn.
Op Hyves worden ondertussen ook verschillende gadgets ondersteund en sinds Facebook de deuren open heeft gesteld widgets van derden schieten de toepassingen overal uit de grond. Eerder waren widgets nog vooral speeltjes voor de techneuten onder ons, ondertussen beginnen ze door te dringen in de ene na de andere sociale profielsite.
Door een posting over een vernieuwing bij HotOrNot werd wat duidelijker hoe social networking sites gebruikers in merk evangelisten kunnen omtoveren. Op HotOrNot was het al een tijdje mogelijk om "tags" aan je profielpagina te koppelen, onlangs is het mogelijk gemaakt om op een zelfde manier visuele "Hotlists" aan een profiel te koppelen. Ofwel: plaatjes van merken, mensen, bands, dingen, etc.
Met een paar klikken voeg je iets dat bij je past uit iemands hotlist toe aan je eigen hotlist. Het principe lijkt op het lid worden van een Hyve op Hyves.nl. Als voorbeeld is een hotlist widget van HotOrNot hieronder weergegeven.
Dit ´portable´ karakter van content en favorieten, de virale manier waarop deze toepassingen zich verspreiden en de macht die een widget maker heeft over alle plekken waar de widgets worden geplaatst lijken voor marketing erg interessant.
Liggen hier op korte termijn kansen voor merken (denk aan branded widgets) of zijn widgets vooralsnog alleen grappige speeltjes?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid