Meer met minder


Ook de wereld van de b-to-b marketing wordt getroffen door de economische teruggang. Niet zoveel als consumentenmarketing, maar toch zijn de gevolgen merkbaar. Een van de uitvloeisels is dat er drastisch wordt bezuinigd op marktonderzoek. Nu zuinigheid troef begint te worden, ruilt men dure focusgroepen in tegen één-op-één onderzoek met klanten/gebruikers. Maar ook bij het gebruik van reclamemateriaal, zoals bijvoorbeeld foto´s, wordt op de kosten beknibbeld. B-to-b-bureaus merken ook dat de adverteerders vragen om reclame die meer serieus van toonzetting is. Voor grappige, maar vage imago-achtige reclame is nu even geen geld. Ook wordt tv-reclame al gauw geschrapt door b-to-b-adverteerders: te duur in verhouding tot het effect. In plaats daarvan besteedt men liever geld aan tradeshows of bijeenkomsten met klanten, waar aan de relatie kan worden gebouwd. Daar kan het effect beter van worden becijferd.
<#FONT SIZE=1>Bron: btobonline.com<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid