Overslaan en naar de inhoud gaan

Maak toekomst

Open brief van directeur Andy Palmen van Greenpeace Nederland voor de reclamebranche.
Greenpeace Nederland-directeur Andy Palmen
Greenpeace Nederland-directeur Andy Palmen
Greenpeace Nederland-directeur Andy Palmen
Greenpeace Nederland-directeur Andy Palmen

"Vorig jaar hebben Greenpeace-activisten de Effie Awards 2021 onderbroken om een nieuwe prijscategorie te presenteren: de Vieze Verkiezing voor de meest brutale fossiele reclame van 2021. Ik was een van de activisten op het podium. Het was een ludieke actie, met een bloedserieuze boodschap: zet jullie creativiteit in voor een betere wereld door te stoppen met fossiele reclames. 

 

Flashback naar de vorige eeuw: roken voor de klas was de normaalste zaak van de wereld, en tabak sponsoring was niet weg te denken uit de sportwereld. Overal waren reclameposters en tv-spots te zien van blije, gezonde, rokende mensen. Tot het verbod op tabaksreclame twintig jaar geleden een einde maakte aan deze schadelijke reclamepraktijken. Vandaag de dag zijn deze reclames natuurlijk ondenkbaar. 


Terug naar nu. Er sterven meer mensen aan de gevolgen van luchtvervuiling dan aan roken. De Wereldgezondheidsorganisatie noemt de huidige klimaatcrisis dan ook de grootste bedreiging voor de volksgezondheid. Maar ook al zijn de gevolgen van klimaatverandering steeds zichtbaarder en extremer, we zien nog steeds reclames van de grootste veroorzakers van deze klimaatcrisis overal om ons heen. Op tv, in het straatbeeld, zelfs in de klas.


‘Tank CO2-neutraal!’, ‘Hoe heter, hoe beter!’, ‘Samen planten we bomen!’. De fossiele industrie is verantwoordelijk voor 89% van alle CO2-emissies wereldwijd, maar veel gêne is er niet. Sterker nog: sommige uitingen zijn ronduit schaamteloos. Het werk van reclamebureaus leidt zo tot nóg meer uitstoot. Met miljarden-budgetten voor marketing verkopen fossiele reuzen niet alleen producten, maar ook zichzelf. De reclamesector draagt hier, soms zelfs met ogenschijnlijk groene reclames, volop aan bij. Worden jullie door je cliënten niet goed voorgelicht over de negatieve impact die ze veroorzaken? Of sluiten jullie zelf jullie ogen voor deze werkelijkheid?

 

De onderbreking van de Effie Awards en de aftrap van onze Vieze Verkiezing staan niet op zichzelf. Ze zijn onderdeel van een fossielvrije revolutie, die Greenpeace met een brede beweging aanjaagt. Dit doen we met succes. Al 6 grote steden, waaronder Amsterdam en Den Haag, weren fossiele reclames uit hun straatbeeld. Ook werken we in een internationale coalitie aan een verbod op fossiele reclames door middel van een Europees Burgerinitiatief. Halen we de benodigde hoeveelheid handtekeningen, dan moet de Europese Commissie aan de slag met ons verzoek om een verbod.


Maar totdat dit verbod er is, vragen we de reclamebureaus van Nederland die het betreft: zet jullie creativiteit in voor een mooie, toekomstbestendige wereld. Zet de stap naar een fossielvrije wereld en zorg ervoor dat je bureau niet (meer) bijdraagt aan de grootste crisis van onze tijd. Wijs je fossiele opdrachtgevers de deur.


Maak toekomst."


Andy Palmen,


Directeur Greenpeace Nederland


p.s. de volgende editie van de Effie Awards staat al in onze agenda’s!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in