Kostprijs slechte raadgever
Wat is dan wél een goede basis voor de verkoopprijs? Uit het onderzoek komt naar voren dat wanneer gebruik wordt gemaakt van informatie over klantwaarde (dus de waarde in de ogen van potentiële klanten), dat een positief effect heeft op het succes van het nieuwe product of de dienst. Niettemin is dat nog niet erg ingeburgerd bij bedrijven. Ruim 37 procent laat zich in de eerste plaats leiden door kosteninformatie, tegen 35 procent door klantwaarde-informatie en 28 procent door informatie over de prijzen van de concurrent. Dat heeft in de eerste plaats te maken met een gebrek aan marktgerichtheid, volgens de onderzoekers. Klantwaarde heeft betrekking op de voordelen van een product of dienst in de ogen van de klant vergeleken met de producten of diensten van concurrenten. Dit soort informatie is moeilijk te begrijpen voor ondernemingen die niet in hoge mate marktgericht werken. Verder leidt planmatige aanpak van prijsbeslissing vaak tot gebruik van de ‘verkeerde’ informatie, zoals de prijs bij de concurrentie. Beter zouden bedrijven zich bij prijsbepaling kunnen laten leiden door ervaringen uit het verleden.
De uitkomsten van het onderzoek zullen worden gepresenteerd tijdens het symposium ‘Pricing, een onderzoek naar best practices’ op 2 oktober op de KUB. Aanmelden hiervoor kan nog (gratis) via pricing@kub.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid