Overslaan en naar de inhoud gaan

Kostprijs slechte raadgever

De kostprijs als basis voor het bepalen van de verkooprijs van nieuwe producten of diensten heeft vaak een negatieve invloed op het succes…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat is dan wél een goede basis voor de verkoopprijs? Uit het onderzoek komt naar voren dat wanneer gebruik wordt gemaakt van informatie over klantwaarde (dus de waarde in de ogen van potentiële klanten), dat een positief effect heeft op het succes van het nieuwe product of de dienst. Niettemin is dat nog niet erg ingeburgerd bij bedrijven. Ruim 37 procent laat zich in de eerste plaats leiden door kosteninformatie, tegen 35 procent door klantwaarde-informatie en 28 procent door informatie over de prijzen van de concurrent. Dat heeft in de eerste plaats te maken met een gebrek aan marktgerichtheid, volgens de onderzoekers. Klantwaarde heeft betrekking op de voordelen van een product of dienst in de ogen van de klant vergeleken met de producten of diensten van concurrenten. Dit soort informatie is moeilijk te begrijpen voor ondernemingen die niet in hoge mate marktgericht werken. Verder leidt planmatige aanpak van prijsbeslissing vaak tot gebruik van de ‘verkeerde’ informatie, zoals de prijs bij de concurrentie. Beter zouden bedrijven zich bij prijsbepaling kunnen laten leiden door ervaringen uit het verleden.

related partner content for mobile comes here

De uitkomsten van het onderzoek zullen worden gepresenteerd tijdens het symposium ‘Pricing, een onderzoek naar best practices’ op 2 oktober op de KUB. Aanmelden hiervoor kan nog (gratis) via .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in