Klantrelatie zegt veel over bedrijfscultuur


Klanten en markten zijn in elk land anders. Die verschillen kunnen bijvoorbeeld zitten in het prijsbeleid, de mate van efficiency en de relatie met de klant. Dat laatste zegt veel over de cultuur van het bedrijf. En daarmee vormt die klantrelatie ook een belangrijke informatiebron voor de ondernemer die met dat buitenlandse bedrijf een partnership aan wil gaan. Want op papier mogen bedrijven dan op elkaar aansluiten, of er ook werkelijk sprake is van een ‘fit’, blijkt pas uit de wijze waarop bedrijven in de praktijk functioneren..
Voor het onderzoeken van die fit is een model opgesteld, dat uit verschillende elementen bestaat. Naast de culturele overeenkomsten en verschillen kunnen met dit model ook de bedrijfsmatige aspecten onder de loep worden genomen. Bedrijven die met een buitenlandse partner in zee willen gaan, doen er goed aan om vooraf na te gaan of de fit wel bestaat. Want anders kan het internationale avontuur snel op een teleurstelling uitdraaien.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid