Overslaan en naar de inhoud gaan

Interbrand: Toyota weer groenste merk

Toyota is opnieuw de nummer één op de wereldwijde ‘Best Global Green Brands 2012’-ranglijst van Interbrand.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarnaast staan dit jaar Johnson & Johnson (nr.2) en Honda (nr.3) in de topdrie van de van het merkenadviesbureau, die gebaseerd is op zowel de publieke perceptie van duurzame merken als de daadwerkelijke groene prestaties van die merken, zoals door Deloitte gemeten voor dit onderzoek. Nissan (nr.21), H&M (nr.46) en UBS (nr.50) zijn dit jaar nieuw op de lijst, met H&M als enige modeketen binnen de top 50.

related partner content for mobile comes here

Nederland
Net als vorig jaar veroveren twee Nederlandse merken een plaats op de Best Global Green Brands ranglijst; Philips (nr. 31) en Shell (nr. 34). Patrick Stal managing director van Interbrand Amsterdam: ‘In tegenstelling tot de ranglijst van 2011 zien we nu dat Shell door mensen als duurzamer wordt gezien dan de werkelijke groene prestaties van het bedrijf. Hier bestaat een licht risico voor het merk. Voor Philips geldt nog steeds dat perceptie van mensen ten opzichte van de duurzame prestaties van het merk achterblijft op de sterke prestaties van de organisatie op dit gebied. Deze zouden nog steeds een sterker relevant onderdeel van het merk gemaakt zouden kunnen worden.’

Automerken
De lijst wordt dit jaar gedomineerd door automerken, met Toyota opnieuw als aanvoerder van de lijst. Niet geheel verrassend, gezien duurzaamheid nog steeds een van de kernprioriteiten is van het merk. Met de Toyota Prius bemachtigde het merk hun duurzame perceptie. Hieraan is recentelijk een heel scala aan duurzame auto’s toegevoegd, waaronder het eerste Toyota plug-in model. Toyota is een van de acht automerken die in de Best Global Green Brands ranglijst terug te vinden zijn, waarvan naast Toyota nog drie in de top tien staan: Honda (nr.3), Volkswagen (nr.4), BMW (nr.10).

Duurzaamheid
De Best Global Green ranglijst 2012 is gebaseerd op de sterkste merken uit de Interbrand Best Global Brands ranglijst van 2011. Stal: ‘Veel van deze merken laten een consistente waarde zien, door ieder jaar opnieuw op de ranglijst te verschijnen. Dit maakt het met name interessant om naast de waarde die zij creëren voor stakeholders, te kijken naar het duurzaamheidsgehalte van deze merken.

Naast de duurzaamheidpercepties van de merken dat Interbrand uitvoerde, hebben we Deloitte opnieuw gevraagd een methodiek te ontwikkelen voor het meten van de duurzaamheidprestaties op basis van openbaar toegankelijke data, om zo de percepties van deze merken op duurzaamheid te kunnen toetsen aan de daadwerkelijke prestaties.

Anneke Sipkens, director Innovation & Sustainability binnen Deloitte: ‘Duurzaamheid is voor veel bedrijven steeds vaker een “must have” is dan een “nice to have”. Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker en daarmee is duurzaamheid belangrijk voor de merkwaarde. Het dichter bij elkaar brengen van groene prestaties van een bedrijf en de publieke perceptie is een elementair onderdeel bij de keuze voor en het doorvoeren van duurzaamheidinitiatieven. Tevens is duurzaamheid een stimulans voor efficiencyverbeteringen en heeft het invloed op het groeiperspectief van bedrijven.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in