Interbrand: Toyota weer groenste merk
Daarnaast staan dit jaar Johnson & Johnson (nr.2) en Honda (nr.3) in de topdrie van de groene ranglijst van het merkenadviesbureau, die gebaseerd is op zowel de publieke perceptie van duurzame merken als de daadwerkelijke groene prestaties van die merken, zoals door Deloitte gemeten voor dit onderzoek. Nissan (nr.21), H&M (nr.46) en UBS (nr.50) zijn dit jaar nieuw op de lijst, met H&M als enige modeketen binnen de top 50.
Nederland
Net als vorig jaar veroveren twee Nederlandse merken een plaats op de Best Global Green Brands ranglijst; Philips (nr. 31) en Shell (nr. 34). Patrick Stal managing director van Interbrand Amsterdam: ‘In tegenstelling tot de ranglijst van 2011 zien we nu dat Shell door mensen als duurzamer wordt gezien dan de werkelijke groene prestaties van het bedrijf. Hier bestaat een licht risico voor het merk. Voor Philips geldt nog steeds dat perceptie van mensen ten opzichte van de duurzame prestaties van het merk achterblijft op de sterke prestaties van de organisatie op dit gebied. Deze zouden nog steeds een sterker relevant onderdeel van het merk gemaakt zouden kunnen worden.’
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Automerken
De lijst wordt dit jaar gedomineerd door automerken, met Toyota opnieuw als aanvoerder van de lijst. Niet geheel verrassend, gezien duurzaamheid nog steeds een van de kernprioriteiten is van het merk. Met de Toyota Prius bemachtigde het merk hun duurzame perceptie. Hieraan is recentelijk een heel scala aan duurzame auto’s toegevoegd, waaronder het eerste Toyota plug-in model. Toyota is een van de acht automerken die in de Best Global Green Brands ranglijst terug te vinden zijn, waarvan naast Toyota nog drie in de top tien staan: Honda (nr.3), Volkswagen (nr.4), BMW (nr.10).
Duurzaamheid
De Best Global Green ranglijst 2012 is gebaseerd op de sterkste merken uit de Interbrand Best Global Brands ranglijst van 2011. Stal: ‘Veel van deze merken laten een consistente waarde zien, door ieder jaar opnieuw op de ranglijst te verschijnen. Dit maakt het met name interessant om naast de waarde die zij creëren voor stakeholders, te kijken naar het duurzaamheidsgehalte van deze merken.
Naast de duurzaamheidpercepties van de merken dat Interbrand uitvoerde, hebben we Deloitte opnieuw gevraagd een methodiek te ontwikkelen voor het meten van de duurzaamheidprestaties op basis van openbaar toegankelijke data, om zo de percepties van deze merken op duurzaamheid te kunnen toetsen aan de daadwerkelijke prestaties.
Anneke Sipkens, director Innovation & Sustainability binnen Deloitte: ‘Duurzaamheid is voor veel bedrijven steeds vaker een “must have” is dan een “nice to have”. Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker en daarmee is duurzaamheid belangrijk voor de merkwaarde. Het dichter bij elkaar brengen van groene prestaties van een bedrijf en de publieke perceptie is een elementair onderdeel bij de keuze voor en het doorvoeren van duurzaamheidinitiatieven. Tevens is duurzaamheid een stimulans voor efficiencyverbeteringen en heeft het invloed op het groeiperspectief van bedrijven.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid