Helft Nederlandse bedrijven aanwezig op Facebook


Deze cijfers zijn heel gelijklopend met die van de buurlanden. Gemiddeld genomen loopt Nederland vooruit op de rest. Amerikaanse bedrijven staan nog verder in hun gebruik van sociale media.
De cijfers laten dus zien dat bedrijven het belangrijk vinden om aanwezig te zijn op sociale netwerksites. Dit betekent echter niet dat het altijd op een doordachte manier gebeurt. Slechts 15 procent van de bedrijven integreert zijn sociale media-aanpak in de totale bedrijfsstrategie. 17 procent van de bedrijven is bezig met de integratie. 46 procent is momenteel aan het experimenteren of zet zijn allereerste stappen op het sociale web. 23 procent van de Nederlandse bedrijven doet helemaal niets op sociale media.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOok op het vlak van de integratie van sociale media loopt Nederland voor op de buurlanden. ‘Heel veel bedrijven voelen de externe druk om aanwezig te zijn op sociale media. Dit leidt jammer genoeg té vaak tot bedrijfspagina’s waar niets te beleven valt. Zo creëren ze enthousiasme bij hun klanten dat uiteindelijk omdraait in een ontgoocheling’, stelt prof. Steven Van Belleghem, partner bij InSites Consulting.
Vier op de tien Nederlandse bedrijven zeggen te luisteren naar wat consumenten over hen vertellen op sociale netwerksites. ‘Sociale media maken de conversaties tussen consumenten heel transparant. Voor het eerst is het als bedrijf vrij gemakkelijk om te ontdekken wat mensen over je producten en diensten vertellen. Een steeds grotere groep heeft (terecht) sterke interesse in deze real-time feedback van de markt’, aldus Van Belleghem.
Weinig meepraten
Het beantwoorden van vragen via sociale media zit wel heel sterk in de lift. 66 procent van de bedrijven geeft aan dat ze vragen of klachten die via sociale media binnenkomen ook steeds behandelen. Slechts 26 procent van de bedrijven uit dit onderzoek praat echter mee met consumenten.
Van Belleghem acht de kans reëel dat er vrij snel een digitale kloof zal ontstaan in de bedrijfswereld. Bedrijven die vandaag al veel investeren in de nieuwe media, zullen dat in de toekomst nog meer doen. En bedrijven die vandaag nog niet veel investeren, hebben ook geen plannen in die richting, aldus van Belleghem: ‘Niettegenstaande de duidelijke digitale evolutie aan klantenzijde zijn er nog steeds bedrijven die er niet van overtuigd zijn dat ook zij de evolutie moeten volgen. De kans bestaat dat deze bedrijven op vrij korte termijn een belangrijke doelgroep zullen mislopen.’
De cijfers en conclusies komen uit een onderzoek van InSites Consulting in samenwerking met sample- en datacollectie partner SSI en vertaalbureau No Problem!. In totaal werden 1.222 top managers geïnterviewd van bedrijven (+20fte) in de Verenigde Staten, Groot- Brittannië, Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.
#039;s of the Conversation Company">The 4C's of the Conversation Company
View more presentations from steven van belleghem
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid