Innoveren is te leren
Dat innovaties onmisbaar zijn voor de langetermijngroei van een bedrijf is iets waar iedereen het over eens is. Maar dat betekent nog niet dat elk bedrijf daar ook de ruimte voor biedt. Want elke vernieuwing vormt een bedreiging voor de status quo. Bovendien gaat de aandacht voor innovaties ten koste van het ‘gewone’ werk, en dus ook ten koste van de kortetermijnresultaten.'
Bedrijven die een cultuur willen creëren die innovaties stimuleert, zullen daar gericht aan moeten werken. Bijvoorbeeld door een Chief Innovation Officer (CIO) aan te stellen, en hem of haar voldoende bevoegdheden te geven om interne weerstanden te overwinnen. Door interdisciplinaire innovatieteams in het leven te roepen, worden medewerkers geprikkeld om gezamenlijk te zoeken naar mogelijkheden om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Ook is het van belang dat het topmanagement concreet laat zien dat men innovaties serieus neemt, bijvoorbeeld door nieuwe projecten onder hun hoede te nemen en daarvoor de verantwoordelijkheid te nemen. Sowieso is het belangrijk dat er door de organisatie heen een constante stroom van communicatie gaat die gericht is op het stimuleren van innovaties. Speeches, artikelen en seminars zorgen ervoor dat de medewerkers doordrongen zijn van de betekenis van innovaties voor de toekomst van het bedrijf. Maar bovenal is het nodig dat iedereen binnen het bedrijf het gevoel heeft dat er ook fouten mogen worden gemaakt. Want met innovaties is het net als met kleine kinderen: ze worden groot door vallen en opstaan.Bron: marketing management
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid