Overslaan en naar de inhoud gaan

Impact Postbus 51-campagnes vaak zwak

Postbus 51-campagnes schieten nogal eens hun doel voorbij doordat allerlei nevendoelen en belangen het aanvankelijke oogmerk op de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het zoeken van een compromis kan ertoe leiden dat een campagne minder effect heeft dan beoogd. In de campagnes die Klaassen heeft ontleed in zijn onderzoek, is hem opgevallen hoeveel mensen aan tafel zitten bij het proces. Niet alleen een voorlichter en een uitvoerend reclamebureau, ook beleidsmakers en vertegenwoordigers van diverse intermediaire organisaties mengen zich actief in het overleg. Hoewel daarmee wordt geprobeerd draagvlak bij relevante partijen te creëren, mondt het vaak uit in een politiek spel, constateert de promovendus. Via invloed op de campagne proberen de belanghebbenden alsnog het beleid bij te stellen. In een campagne over het bromfietscertificaat zorgt het al of niet verplicht stellen van een praktijkexamen voor de nodige discussie: niet alleen met organisaties voor verkeersveiligheid, maar ook met belangenorganisaties voor ouderen. Discussies die eigenlijk al in een eerder stadium gevoerd hadden moeten worden, aldus promovendus Klaassen in zijn proefschrift 'Voorlichtingskundig ontwerpen, de totstandkoming van Postbus 51-campagnes'.

related partner content for mobile comes here

Ook is een campagne niet zelden een manier om bijvoorbeeld een ministerie te profileren. Maar wil de burger écht weten bij welk ministerie het thema 'duurzame energie' is ondergebracht, of gaat die boodschap voorbij aan het streven naar meer gebruik van duurzame energiebronnen?

Met het bereik en de waardering voor de spotjes zit het doorgaans wel goed, constateert Klaassen, maar in hoeverre beklijven ze? Wil een campagne duurzaam het gedrag van de burger veranderen, dan is niet alleen een langdurige campagne nodig, maar ook een manier om het uiteindelijke gedrag terug te rekenen naar de campagne. 'Bij de meeste campagnes wordt wel degelijk iets bereikt op het niveau van 'kennis', maar verandering van houding of zelfs gedrag is -zeker met kortdurende campagnes- niet te bereiken', aldus Klaassen. Hij trekt het nut van de campagnes niet twijfel, maar bij sommige campagnes is het voor hem wel de vraag wat nu eigenlijk het doel is. De spotjes over een stijgend waterpeil, met Peter Timofeeff, zijn amusant, maar wat willen ze overbrengen? En hoe meet je het effect?

Ook de noodzaak om dit soort campagnes Europees aan te besteden, heeft gevolgen. Het bureau dat de tender binnenhaalt, heeft al een dermate ver uitgewerkt plan ingediend, waarover iedereen het al eens is, dat dit de discussie nadien in de weg staat. Ook de andere bureaus die hebben meegedongen, presenteren al zo'n ver ontwikkeld plan. Voor Klaassen is het de vraag of de selectie niet gemaakt moet worden op basis van een veel 'globaler' concept.

Algemene conclusie is dat het niet de professionele inbreng van de voorlichter is die het wint bij de totstandkoming van een campagne, maar een proces van onderhandelingen en afstemming. Klaassen promoveert op 19 november aan de faculteit Gedragswetenschappen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in