Hoe monitor je hoe je in de media komt? De tools vergeleken
Hoe houd je bij wat media online in print over de organisatie of een project publiceren? Pr-adviseur/trainer Marjet Heins ging op onderzoek.
Monitoring gaat over de vraag; waar waren we in het nieuws en hoe werden we genoemd? Deze informatie is belangrijk, bijvoorbeeld voor reputatiemanagement en crisiscommunicatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidHartelijk dank voor t inhoudelijke artikel. Monitoren is nog steeds een factor van belang waarvan veel profs toch nog niet goed weten hoe ermee on te gaan. Vergelijken is inderdaad heel lastig, zoveel is duidelijk. Ik mis dan ook nog wel wat informatie in dit artikel. Zo mis ik enkele belangrijke aanbieders en wordt er niet ingegaan op het feit dat het monitoren van social media kanalen niet eenvoudig is: alleen Twitter is open source, de rest kan je niet volledig monitoren (alleen dat wat aan jouw eigen account is gekoppeld). Wel handig als t in 1 systeem zit, maar dus niet waterdicht wat betreft resultaten. Je kunt bijvoorbeeld niet op heel FB of Instagram automatisch monitoren op trefwoord of zoekterm. Dat wordt door veel aanbieders niet helder gecommuniceerd.
Voor wat betreft inzicht in welke publicaties: Starten met Google geeft wel wat resultaten maar geen cijfers en geen print en met Blendle heb je maar net iets meer dan 100 printtitels te pakken. Ter referentie: In NL alleen al zijn meer dan 3000 printtitels! Ook is timing belangrijk: wil je realtime monitoren en de ochtendkranten al voor bezorging gemonitord hebben? Of maakt dat niet uit?
Budgetoverwegingen begrijp ik natuurlijk heel goed. In ons geïntegreerde PR-systeem (media database, verzendsysteem en monitoring) monitor je volledig voor 100 euro per maand: online in 16 talen en in print in meer dan 3000 titels.
Groet,
Kim Klaver, PR-Dashboard