Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe monitor je hoe je in de media komt? De tools vergeleken

Hoe houd je bij wat media online in print over de organisatie of een project publiceren? Pr-adviseur/trainer Marjet Heins ging op onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
© 123rf. Macgyverhh
Miniatuurvoorbeeld
© 123rf. Macgyverhh

Monitoring gaat over de vraag; waar waren we in het nieuws en hoe werden we genoemd? Deze informatie is belangrijk, bijvoorbeeld voor reputatiemanagement en crisiscommunicatie.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Kim Klaver

Hartelijk dank voor t inhoudelijke artikel. Monitoren is nog steeds een factor van belang waarvan veel profs toch nog niet goed weten hoe ermee on te gaan. Vergelijken is inderdaad heel lastig, zoveel is duidelijk. Ik mis dan ook nog wel wat informatie in dit artikel. Zo mis ik enkele belangrijke aanbieders en wordt er niet ingegaan op het feit dat het monitoren van social media kanalen niet eenvoudig is: alleen Twitter is open source, de rest kan je niet volledig monitoren (alleen dat wat aan jouw eigen account is gekoppeld). Wel handig als t in 1 systeem zit, maar dus niet waterdicht wat betreft resultaten. Je kunt bijvoorbeeld niet op heel FB of Instagram automatisch monitoren op trefwoord of zoekterm. Dat wordt door veel aanbieders niet helder gecommuniceerd.
Voor wat betreft inzicht in welke publicaties: Starten met Google geeft wel wat resultaten maar geen cijfers en geen print en met Blendle heb je maar net iets meer dan 100 printtitels te pakken. Ter referentie: In NL alleen al zijn meer dan 3000 printtitels! Ook is timing belangrijk: wil je realtime monitoren en de ochtendkranten al voor bezorging gemonitord hebben? Of maakt dat niet uit?
Budgetoverwegingen begrijp ik natuurlijk heel goed. In ons geïntegreerde PR-systeem (media database, verzendsysteem en monitoring) monitor je volledig voor 100 euro per maand: online in 16 talen en in print in meer dan 3000 titels.
Groet,
Kim Klaver, PR-Dashboard

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in