Gaat crossmediaal platform Dag het redden?
Is dit crossmedialeplatform wel zoveel anders aan dit crossmediale concept waarvan de katalysator toch vooral de vierde gratis krant lijkt te zijn, vraag het mediabureau zich af. En moet de adverteerder met de Dag beginnen?
‘Ondanks alle crossmediale ideeën hebben we in mei toch voornamelijk die vierde gratis krant, op stations en in de Albert Heijn’, meent Kobalt. Verspreiding via de supermarkt is volgens het mediabureau ook geen nieuw idee, want Metro ligt al bij Super de Boer. Er komen segmentatiemogelijkheden voor Dag door middel van bijvoorbeeld het invouwen van materiaal of het gebruik van stickers. Voor fabrikanten die een actie bij Albert Heijn willen ondersteunen mogelijk interessant.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisKPN en PCM hebben grote plannen om het crossmediale effect ten volste te benutten. Dag wil verdergaan dan de ‘standaard advertentie’. Er zou veel ruimte en flexibiliteit zijn om ‘samen met de adverteerder’ de ‘mogelijkheden’ te ontdekken. ‘Helaas zijn de zogenaamde Shared revenue-modellen, waarbij de adverteerder een lager plaatsingtarief betaalt in ruil voor een deel van de extra verkoopopbrengsten die de cam-pagne oplevert, in de praktijk nog weinig succesvol gebleken’, aldus het mediabureau. En hoe uniek is het crossmediale aanbod van Dag? Spits, Metro en de Pers hebben ook een website en bieden ook sms-diensten aan.
Zoals bij elk nieuw medium waar nog geen cijfers van voorhanden zijn is het voor Kobalt moeilijk om in te schatten wat de toegevoegde waarde van Dag zal zijn. NOM-cijfers komen pas in februari 2008. Dag wil deze periode overbruggen met eigen onderzoek.
Er wordt zeer zwaar ingezet op Albert Heijn. Als de oplage in de loop van het jaar verhoogd wordt, zal die naar Albert Heijn gaan. Het mediabureau vindt het jammer dat de aanvankelijke plannen om te verspreiden bij studentenhuizen en kantoren op de lange baan zijn geschoven.
Kobalt: ‘De logge organisaties van PCM en KPN hebben vanouds moeite om mee te gaan met nieuwe manieren van actualiteitenconsumptie. Dag lijkt vooral een poging om de interne bureaucratie te verslaan.’
De reizigers kunnen op het station straks kiezen uit maar liefst vier gratis kranten. Of de boodschappers in de supermarkt op een gratis krant zitten te wachten, weet Kobalt nog niet. Bij gebrek aan cijfers zullen ook de mediabureaus en de adverteerders terughoudend zijn. De advertentiebezetting van De Pers is na drie maanden nog altijd dramatisch slecht. En als het straks tot nieuwe contractonderhandelingen komt zullen de advertentieprijzen zeker onder druk komen te staan, voorspelt Kobalt.
DAG reageert:
'Het is plezierig te zien dat er een dag voor de lancering al een complete nieuwsbrief aan DAG wordt gewijd. Over crossmedialiteit is al veel gezegd en geschreven. Daarom is het goed dat een partij als Kobalt er kritisch naar kijkt.
'Volgens ons is het echter niet –en zeker niet voor een mediabureau – te ontkennen dat de online bestedingen in Nederland sterk groeien. Afgelopen jaar stegen de adverteerdersgelden voor online met bijna 40 procent, terwijl de klassieke media stabiel bleven of achteruit gingen.
Daarnaast moet Kobalt weten dat adverteerders ook steeds meer content-concepten omarmen om hun marketing- en communicatiedoelstellingen te bereiken. Dit soort concepten staan bij DAG ook centraal binnen de dialoog met de adverteerders.'
'Ons lezersonderzoek en de online test hebben enkele weken geleden uitgewezen dat onze technieken positief ontvangen worden door het publiek. Natuurlijk ga je niemand de vraag stellen of men zit te wachten op crossmedia. Crossmedia is een buzzword, maar alles wat daar bij komt kijken, is wel al omarmd door de consument. Die participeert aan programma’s en de media en die kijkt ondertussen vrij veel video op het web, denk maar aan ‘uitzending gemist’.'
'Door goed rond te kijken wat er leeft en deze zaken met elkaar te koppelen, denken we met DAG een uniek concept in de markt te zetten. Een groeiconcept dat niet vanaf de eerste dag optimaal is.'
'We zijn in overleg en zitten in concept-brainstorms met verschillende adverteerders. Namen noemen doen we via dit platform niet, maar er zijn een gelukkig veel constructieve reacties van adverteerders die innovatie hoog in het vaandel dragen. Deze constructieve gesprekken hebben reeds geleid tot een goed gevulde krant als het om advertenties gaat.'
'Over de aandeelhouders van DAG. DAG is onafhankelijk en heeft alle middelen om DAG tot en succes te maken.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid