Europese pr-bureaus: dagblad belangrijkste introductiemedium


Het onderzoek werd uitgevoerd door Worldcom Public Relations Group, een wereldwijd netwerk van onafhankelijke PR-bureaus. Aan het onderzoek namen 17 Europese PR-bureaus deel.
Zo zien alle deelnemende bureaus dagbladen als het belangrijkste medium wanneer een klant een product lanceert in een nieuwe markt.
Naast de dagbladen spelen volgens de bureaus ook nieuwsdiensten, (vak)tijdschriften, televisie en radio en bloggers een zeer grote rol.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWanneer het gaat om de inzet van social media, verschilt de aanpak per land. Zo zou een derde van de bureaus Facebook voor een business-to-business campagne aanbevelen. Deze toepassing is vooral populair in Zuid-Europa, waar 75 procent van de bureaus dit aanmoedigt.
Twitter
Dit in tegenstelling tot Noord-Europa, waar geen enkel bureau dit zou aanraden. In het geval van Twitter geeft bijna driekwart van de bureaus aan dat minder dan 25 procent van de journalisten in hun land dit als professionele tool gebruikt.
Wat het uitnodigen van journalisten betreft voor interviews tijdens bijeenkomsten en/of beurzen: journalisten in Zuid-Europa zijn niet bereid om op eigen kosten te reizen. In Noord-Europa daartegen zouden 4 op de 10 journalisten op eigen kosten reizen voor een interview.
Met betrekking tot persberichten is het in heel Europa -met uitzondering van Portugal- gebruikelijk de uitingen te versturen in de lokale taal. Opvallend: Portugese media geven de voorkeur aan het ontvangen van Engelstalige persberichten.
Persbijeenkomsten
Over de manier waarop klanten geïntroduceerd moeten worden bij de media, verschillen de Europese bureaus ook van mening. In Noord-Europa is een één-op-één interview tijdens een ontbijt- of lunchsessie met journalisten of een social event gebruikelijk. In Zuid-Europa geeft men de voorkeur aan het organiseren van een persconferentie in één stad. De Oost-Europese PR-bureaus geven aan dat het organiseren van een aantal persconferenties in verschillende steden het beste werkt.
Persconferenties hebben in Noord- en Zuid-Europa behoorlijk aan populariteit ingeboet. Daar waar in Zuid-Europa een persconferentie voor een nieuw consumentenproduct bezocht wordt door 40 journalisten, is dat aantal in Noord-Europa minder dan vijf.
De Worldcom PR Group heeft Europese pr-trends geanalyseerd in de volgende marktsegmenten: toerisme, public affairs, farmaceutische industrie, IT, techniek en elektronica, gezondheid, mode en cosmetica, voedingsindustrie en consumptiegoederen.
Het onderzoek is in december 2010 uitgevoerd onder 17 PR-bureaus in Midden-Europa (Duitsland, Nederland, Zwitserland en Oostenrijk), Oost-Europa (Tsjechische Republiek, Litouwen, Polen, Rusland, Slovenië en Turkije), Noord-Europa (Denemarken, Finland, Engeland) en Zuid-Europa (Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal).
De volledige resultaten van het onderzoek zijn te vinden via wk-pr.nl/worldcom
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid