DMSA ‘ten dele’ tevreden over voorstel EU-commissie
Begin september stemde het Europees Parlement over een ontwerprichtlijn om ongevraagde reclame via e-mail te verbieden. Omdat het EP niet tot een werkbare tekst kon komen, ging het ontwerp terug naar een commissie van parlementsleden. Deze stelt nu voor om lidstaten zelf te laten bepalen of voor e-mail opt-out of opt-in moet gelden. De DMSA is niet onverdeeld tevreden met het resultaat van de stemming, omdat voor SMS een opt-in dient te gelden. De commissie heeft hiervoor gekozen omdat het medium als ‘te indringend’ wordt ervaren, omdat de beltoon die men hoort bij het ontvangen van reclame via SMS niet kan worden uitgezet. ‘De commissie ziet daarmee over het hoofd dat dergelijke problemen in de toekomst ook met technische middelen (bijvoorbeeld het plaatsen van filters zoals bij e-mail ook mogelijk is) kunnen worden opgelost. Naast een verbod zou de regelgeving een voorziening moeten bevatten waarmee snel kan worden gereageerd op de toekomstige technische ontwikkelingen.’
Op 14 november stemt het Europees Parlement in een plenaire zitting over het voorstel van de commissie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid