Chari-marketing niet populair bij consumenten


Voor het onderzoek naar chari-marketing ondervroeg Motivaction 400 consumenten en 100 marketeers. De resultaten zijn deze week terug te lezen in de septemberuitgave van het Tijdschrift voor Marketing.
De consument geeft het liefst via de collectebus, gevolgd door het overmaken van geld op eigen initiatief. Hij houdt het liefst zelf de controle in handen. Automatische incasso, direct mail of sms-acties zijn niet populair.
De consument staat ook sceptisch tegenover de overheadkosten van charitatieve instellingen. De meesten (64 procent) denken dat minder dan de helft van het beschikbare geld echt naar het goede doel gaat en dat dus het grootste deel van het geld aan de strijkstok blijft.
Belangrijk is dat bijna alle consumenten (97 procent) belang hechten aan openheid over financiële cijfers. Met andere woorden: waar gaat mijn geld heen? Marketeers en consumenten zitten op één lijn; bijna negen op de tien professionals voorziet in deze informatiebehoefte.
Veel professionals denken dat op het juiste moment op de juiste plaats zijn (bijvoorbeeld op een zonnige dag een mailing ontvangen) gulle donaties oplevert. Ten onrechte: heel weinig consumenten laten zich op deze momenten verleiden. Andere middelen die de marketeer overschat, zijn bijvoorbeeld incentives (kinderpostzegels, loterijloten) of het gebruik van schrijnende beelden in de media. Slechts een kwart van de consumenten geeft aan gevoelig te zijn voor dergelijke beelden, terwijl de meerderheid van de professionals denkt dat de meeste consumenten hier wel gevoelig voor zijn.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet onderzoek vond plaats in de serie 'De Tribune' van het Tijdschrift voor Marketing, daarin worden 100 marketeers uit het Motivaction/Zakenpanel gevraagd voor verschillende onderwerpen te voorspellen wat de houding en mening is van de consument. De consument wordt eveneens ondervraagd, over hetzelfde onderwerp. De voorspellingen van de marketeers worden vervolgens vergeleken met de uitkomst van het onderzoek onder 400 consumenten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid