Overslaan en naar de inhoud gaan

Chari-marketing niet populair bij consumenten

Veel consumenten (70 procent) storen zich eraan dat goede doelen zo veel geld aan reclame uitgeven en zeggen hierdoor minder geneigd te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor het onderzoek naar chari-marketing ondervroeg Motivaction 400 consumenten en 100 marketeers. De resultaten zijn deze week terug te lezen in de septemberuitgave van het Tijdschrift voor Marketing.
De consument geeft het liefst via de collectebus, gevolgd door het overmaken van geld op eigen initiatief. Hij houdt het liefst zelf de controle in handen. Automatische incasso, direct mail of sms-acties zijn niet populair.

related partner content for mobile comes here

De consument staat ook sceptisch tegenover de overheadkosten van charitatieve instellingen. De meesten (64 procent) denken dat minder dan de helft van het beschikbare geld echt naar het goede doel gaat en dat dus het grootste deel van het geld aan de strijkstok blijft.
Belangrijk is dat bijna alle consumenten (97 procent) belang hechten aan openheid over financiële cijfers. Met andere woorden: waar gaat mijn geld heen? Marketeers en consumenten zitten op één lijn; bijna negen op de tien professionals voorziet in deze informatiebehoefte.
Veel professionals denken dat op het juiste moment op de juiste plaats zijn (bijvoorbeeld op een zonnige dag een mailing ontvangen) gulle donaties oplevert. Ten onrechte: heel weinig consumenten laten zich op deze momenten verleiden. Andere middelen die de marketeer overschat, zijn bijvoorbeeld incentives (kinderpostzegels, loterijloten) of het gebruik van schrijnende beelden in de media. Slechts een kwart van de consumenten geeft aan gevoelig te zijn voor dergelijke beelden, terwijl de meerderheid van de professionals denkt dat de meeste consumenten hier wel gevoelig voor zijn.

Het onderzoek vond plaats in de serie 'De Tribune' van het Tijdschrift voor Marketing, daarin worden 100 marketeers uit het Motivaction/Zakenpanel gevraagd voor verschillende onderwerpen te voorspellen wat de houding en mening is van de consument. De consument wordt eveneens ondervraagd, over hetzelfde onderwerp. De voorspellingen van de marketeers worden vervolgens vergeleken met de uitkomst van het onderzoek onder 400 consumenten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in