Overslaan en naar de inhoud gaan

Carpoolen wel een succes met social networking?

Carpoolen. 's Ochtends in de file wakker worden naast een vreemde op de bijrijderszit...de meeste reizigers willen er liever niet aan. In…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo probeerde m'n zwager jaren geleden consumenten in een carpoolprogramma te krijgen met behulp van de mobiele telefoon (met gps) en een website. Deelnemers in de Haarlemmermeer konden op basis van locatie en werkadres een geschikte carpoolafspraak maken. De bijrijder betaalde een deel van de benzinekosten en de gereden kilometers werden beloond met spaarpunten.

related partner content for mobile comes here

Een paar grote partijen wilden meedoen, waaronder een telco en een groot accountancykantoor, maar het project strandde op het vinden van een testgroep.

Het bleek te lastig om een paar enthousiaste proefpersonen te vinden. Mensen zaten toch het liefst alleen in de auto, zo klaagde m'n zwager, zelfs als ze aan het carpoolen zouden kunnen verdienen.

Dat was toen. Maar nu heb je social networks.

De meeste socialnetworksites beperken zich tot online contact, maar je ziet ook een ontwikkeling richting kleinere lokale social networksites, waar consumenten buurtwinkeltjes of buurtgenoten kunnen vinden, om offline mee af te spreken. Denk aan initiatieven als , en .

Nieuwe carpoolprogramma's als (carpoolen op Facebook), en , maken dan ook gebruik van een social networkcomponent. Hun overtuiging is dat mensen die elkaar ontmoeten op een social network, eerder zullen overgaan tot carpoolen. Social networking moet de angst voor het onbekende wegnemen, zo hopen ze...

Zo ook , een nieuw social carpoolinitiatief dat wereldwijd wil gaan werken, op basis van een 'lokale' social networkcomponent.

Hoe werkt het? Deelnemers creëren een online profiel dat aangevuld wordt met carpoolervaringen en een rating. PickupPal matcht alle partijen en geeft de benodigde informatie. De meerijder betaalt de auto-eigenaar, PickupPal ontvangt 7 procent commissie. De site maakt gebruik van GIS-software om carpoolers te vinden.
PickupPal (standplaats Barbados) is er op dit moment alleen in het Engels, maar vertalingen in het Frans, Duits, Spaans, Portugees, Italiaans en ook Nederlands komen eraan.

Online social networking als opstapje naar offline contact. Het kan zeker, kijk maar naar online dating. Maar je auto delen... Wat denken jullie, gaat een dienst als PickupPal werken? Wie heeft hier trouwens al ervaring met 'lokale' social networkingdiensten?

(via )

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in