Overslaan en naar de inhoud gaan

Britse advertentiemarkt in zwaar weer

Britse bedrijven hebben de afgelopen maanden fors bezuinigd op hun marketingbudgetten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt NRC Handelsblad. Britse bedrijven hebben de afgelopen maanden veel minder geld besteed aan advertenties en andere vormen van marketing dan in hun marketingplannen stond. Voor het derde achtereenvolgende kwartaal hebben adverteerders hun marketingbudgetten bijgesteld, staat te lezen in het Bellwether Report, een kwartaaloverzicht van het Britse Institute of Practitioners in Advertising (IPA). Het rapport, waaraan 250 Britse bedrijven deelnamen, wordt gezien als een barometer voor het vertrouwen in de Britse economie.

related partner content for mobile comes here

De verlaging van de marketingbudgetten is de sterkste sinds de aanslagen van 11 september 2001, is de conclusie uit het rapport. ´Het feit dat het zo slecht gaat als na 11 september is zeer zorgwekkend´, aldus Chris Williams van onderzoeksbureau Markit Economics, een van de opstellers van het rapport. ´Rond 9/11 was er sprake van een daling door een zeer dramatische gebeurtenis. Wat we nu zien is een brede, fundamentele verzwakking van de economie als geheel.´

Britse bedrijven snijden in hun marketingbudgetten omdat de omzetten tegenvallen, de kosten stijgen en het vertrouwen in de economie daalt. Het Bellwether rapport spreekt van meer tegenvallers in de rest van het jaar. Vooral de traditionele media hebben het hard te verduren. Positief is dat de grootste adverteerders Unilever en Procter & Gamble hebben toegezegd niet te zullen bezuinigen op hun budget.

Volgens NRC is de Nederlandse advertentiemarkt vooralsnog redelijk stabiel. Recente (bruto) cijfers van onderzoeksbureau Nielsen geven een stabiel beeld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in