Overslaan en naar de inhoud gaan

Britse adverteerders worstelen met gewicht modellen

Een te dun en een te dik model roepen aversie op bij Britse consumenten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toeval of niet zo vlak na de feestdagen, maar de Britten letten scherp op het gewicht van de fotomodellen in reclame-uitingen. 

related partner content for mobile comes here

Urban Outfitters

Na een klacht heeft de (ASA)  gedwongen om een advertentie van een (te) mager model te verwijderen. Urban Outfitters richt zich op jongeren, maar het model zou een onverantwoord verwachtingspatroon en onrealistisch beeld creëren. 

Het model zou volgens verschillende klachten een ongezond gewicht hebben, wat vooral te zien zou zijn aan de disproportionele verhoudingen tussen haar dijen en knieën.

Urban Outfitters reageerde op de klacht dat de retailer zelf niet gelooft dat het model op de foto&;s lijdt aan ondergewicht en stuurde informatie en foto&;s naar de ASA die dat ondersteunen. 

Inmiddels zijn de gewraakte foto&;s verwijderd, maar op de site van de retailer staan nog genoeg gelijksoortige foto&;s.

West Quay Cars

De  heeft , het lokale taxibedrijf, gevraagd om hun campagne te verwijderen vanwege een seksistische en suggestieve tekst.  

Bij het beeld van een voluptueuze vrouw stond de tekst: &;Don&;t make bad decisions, because you have had one too many!&;

Wanneer Anna O&;Halloran de advertentie post op Twitter en de feministische Facebookpagina van de Universiteit van Southampton breekt de kritiek los. De uiting werd neergesabeld als ongepast en seksistisch en het commentaar werd veelvuldig instemmend geretweet. 
 


Een woordvoerder van West Quay Cars bracht een spijtbetuiging naar buiten en zei dat het nooit de bedoeling is geweest om aanstoot te geven met de campagne. 

Ondanks deze spijtbetuiging is de Universiteit van Southampton nog in afwachting van de verwijdering van de campagne. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in