Blockbusters op afroep


Ook de filmwereld flirt opmerkelijk genoeg met datamining. Waren blockbusters niet een kwestie van buikgevoel en intuïtie van kenners? Welke film het gaat maken, dat valt toch onmogelijk te voorspellen? Wel degelijk, vond steracteur en filmmaker Will Smith, de man die onder meer binnenliep met I Am Legend. Hij wilde films maken volgens een standaardrecept, veilig stoelend op eerdere hits. Zijn aanpak was kinderlijk eenvoudig ― en succesvol: Smith ging na welke tien films de hoogste bezoekersaantallen aller tijden scoorden en analyseerde het lijstje.
Wat bleek? Alle tien de toppers bevatten de nodige special effects. Negen films hadden als hoofdpersoon een (grappig, aandoenlijk) dier, zoals ET of de rat in Ratatouille. En van die negen films bevatten acht films een liefdesverhaal. Zo kreeg Wil Smith de ingrediënten voor een kaskraker: special effects, dieren en een liefdesverhaal. Smith gebruikte een rudimentaire vorm van datamining en –analyse.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVandaag de dag beschikken bedrijven over steeds meer data en technieken om patronen te analyseren en lijnen door te trekken naar de toekomst. Luisterden marketeers vroeger ademloos naar trendwatchers als Faith Popcorn en Lidewij Edelkoort, nu kunnen ze op eigen houtje de slaagkans van hun productconcept voorspellen. En dat kan goudgeld opleveren. Dat besef is ook in de filmwereld doorgedrongen. Daar gebruiken producenten als Epagogix software, gebaseerd op neurale netwerken, waarmee het succes van filmscripts vrij goed kan worden voorspeld. Sommige scripts worden genadeloos door de computer afgewezen. Bij twijfelgevallen worden verhaallijnen verfijnd en verbeterd. Of er rolt een concreet advies uit: verminder het aantal locaties in de film, dat geeft de bioscoopbezoeker meer houvast. Niks buikgevoel dus.
(bron: MIT Sloan Management Review)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid