Overslaan en naar de inhoud gaan

Blockbusters op afroep

Bedrijven hebben meer dan ooit toegang tot consumentendata, met dank aan innovatieve technologie. Waardoor ze steeds beter kunnen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook de filmwereld flirt opmerkelijk genoeg met datamining. Waren blockbusters niet een kwestie van buikgevoel en intuïtie van kenners? Welke film het gaat maken, dat valt toch onmogelijk te voorspellen? Wel degelijk, vond steracteur en filmmaker Will Smith, de man die onder meer binnenliep met I Am Legend. Hij wilde films maken volgens een standaardrecept, veilig stoelend op eerdere hits. Zijn aanpak was kinderlijk eenvoudig ― en succesvol: Smith ging na welke tien films de hoogste bezoekersaantallen aller tijden scoorden en analyseerde het lijstje.

related partner content for mobile comes here

Wat bleek? Alle tien de toppers bevatten de nodige special effects. Negen films hadden als hoofdpersoon een (grappig, aandoenlijk) dier, zoals ET of de rat in Ratatouille. En van die negen films bevatten acht films een liefdesverhaal. Zo kreeg Wil Smith de ingrediënten voor een kaskraker: special effects, dieren en een liefdesverhaal. Smith gebruikte een rudimentaire vorm van datamining en –analyse.

Vandaag de dag beschikken bedrijven over steeds meer data en technieken om patronen te analyseren en lijnen door te trekken naar de toekomst. Luisterden marketeers vroeger ademloos naar trendwatchers als Faith Popcorn en Lidewij Edelkoort, nu kunnen ze op eigen houtje de slaagkans van hun productconcept voorspellen. En dat kan goudgeld opleveren. Dat besef is ook in de filmwereld doorgedrongen. Daar gebruiken producenten als Epagogix software, gebaseerd op neurale netwerken, waarmee het succes van filmscripts vrij goed kan worden voorspeld. Sommige scripts worden genadeloos door de computer afgewezen. Bij twijfelgevallen worden verhaallijnen verfijnd en verbeterd. Of er rolt een concreet advies uit: verminder het aantal locaties in de film, dat geeft de bioscoopbezoeker meer houvast. Niks buikgevoel dus.

(bron: MIT Sloan Management Review)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in