Overslaan en naar de inhoud gaan

Belastingdienst dreigde met reclameboycot

De Belastingdienst heeft gedreigd advertentieopdrachten geheel of gedeeltelijk terug te trekken bij uitgevers nadat die kritische artikelen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt NRC. PCM, waartoe NRC Handelsblad behoort, kreeg in oktober vorig jaar van het ICT-centrum van de Belastingdienst in Apeldoorn te horen dat de dienst minder zou gaan adverteren in NRC Handelsblad. Volgens de gespreksnotitie van de verantwoordelijk accountmanager zeiden twee belastingmedewerkers: "NRC wordt momenteel minder ingezet omdat de NRC-redactie niet wordt gewaardeerd in verband met geplaatste artikelen over Belastingdienst."
NRC Handelsblad publiceerde vanaf augustus een reeks artikelen over onder meer de ICT-problemen, het falend management en het schenden van aanbestedingsregels door de Belastingdienst.
Uitgever VNU kreeg vorige week te maken met een boycot van de Belastingdienst, meldt NRC op basis van een bericht in Adformatie. Dat gebeurde nadat een van de dochterbladen van VNU, Intermediair, een advertentie van de Belastingdienst had afgedrukt naast een artikel over de ICT-problemen bij de rijksoverheid, waaronder de Belastingdienst.
Adformatie onthulde afgelopen week een interne mail van de Belastingdienst waarin stond dat naar aanleiding van de publicatie in Intermediair was besloten "geen zaken meer met het weekblad en alle overige aangesloten titels en jobboards van VNU te doen".

related partner content for mobile comes here

VNU wil geen commentaar geven, maar bronnen binnen het concern bevestigen de gang van zaken. Inmiddels zou door een gesprek de boycot van tafel zijn.
Birgit Donker, hoofdredacteur van NRC Handelsblad: "Wij laten ons bij ons journalistieke werk louter leiden door wat nieuws is en niet door wat eventuele gevolgen voor advertentie-inkomsten zijn."

Een woordvoerder van de Belastingdienst zegt dat het "geen beleid" is om advertenties te gebruiken als drukmiddel bij onwelgevallige publicaties. De dienst wil geen commentaar geven op het interne mailtje van de Belastingdienst over VNU, en over de precieze aard van de conflicten met beide uitgevers. De woordvoerder: "Wij adverteren daar waar wij denken dat een advertentie het best tot zijn recht komt." (NRC)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in